Tanulmányi verseny

Amíg a felsősök közlekedési ismereteikről számolnak be, addig az alsó tagozatosok tanulmányi versenyen mérhették össze tudásukat. A legkisebbek meséket mondtak, s a sok szép és érdekes mesét igazán élvezetesen adták elő. A 3-4.osztályosok nyelvtan, matematika és olvasás terén vetélkedtek. Sokat készültek erre a napra, s a legjobbak könyvjutalommal térhettek vissza iskolájukba. Egy kis emléklappal, szendviccsel azonban mindenkit megvendégeltünk. A szünetekben a rendőrség biztosította a programot, megnézhették a résztvevők a rendőrautókat, azt, hogy hogyan vesznek ujjlenyomatot, milyen a rendőrök egyenruhája, bilincseik.

A tanulás, az élmény, a játék, a barátok…ez mind jelen volt ezen  anapon.

Közlekedésbiztonsági vetélkedő

Áprilisban – immár 8.alkalommal  – rendeztük meg a közlekedésbiztonsági vetélkedőt. A rendőrséggel közösen megszervezett napra nagyon szívesen jönnek a testvériskola és a kistérség iskoláinak tanulói is, hisz mindig jó hangulatúra sikerül a nap. A csapatok KRESZ totóval kezdenek, melynek feladatai sok fejtörést okoznak, valós ismereteket igényelnek. Egy kis fejtörés után az ügyességi pályán mutathatja meg mindenki, mit is tud kerékpárjával. A rendőrség által kialakított pályán a csapatok valamennyi tagja végighajt, s a leggyorsabbak és a legügyesebbek kapják a legtöbb pontot.A végső eredményt az ész és az ügyesség összessége adja. Egy kis jutalmat azonban mindenki kap, nemcsak a győztesek mennek haza örömmel. Leginkább annak örülhetünk, hogy kerékpárunkkal és gyalogosan is biztonságosan közlekedhetünk az utakon.

Hittan vetélkedő

Testvériskolánkkal és a környékbeli iskolákkal közösen játékos vetélkedőre gyűltünk össze. Elsősorban a hittanon tanultakat, bibliai ismereteinket mértük össze. Sok új igével, idézettel ismerkedtünk meg, és sok ismeretről adtunk tanúbizonyságot. A keresztrejtvényekben olyan fogalmak megfejtése volt a cél, melyekkel gyakran találkozunk a Biblia lapozgatása közben. Rajzos feladatokban is összemértük tudásunkat, s egy-egy szent életéről is beszámoltunk.A versengés közben egymástól is nagyon sokat tanultunk, és új barátságok is szövődtek.

Természetvédő szakkör – április

Áprilisban tovább folytattuk az energiaforrások és energiatermeléssel kapcsolatos ismereteket.

Részletesen ismerkedtünk a meg nem újuló energiaforrásokkal. A www.energiakaland.hu oldal segítségével megismerkedtünk a hőerőművek működésével, az energia szállításával, a transzformátor szerepével.

Megvizsgáltuk az otthonunkban felhasznált energiát, melyik készülék honnan nyeri az energiát, hogyan használhatjuk otthonunkban a megújuló energiaforrásokat.

Külön foglalkozáson vettük végig, hogy milyen módon tudunk otthon az energiával takarékoskodni. Természetesen itt is az internetet használtuk.

A foglalkozások végén itt is feladatlapokat töltöttünk ki, ismereteinket így ellenőriztük.

Az internet segítségével többféle teszt segítségével is kiszámítottuk az ÖKOLÓGIAI lábnyomunkat.

Az utolsó foglalkozáson gofrit sütöttünk. Mértünk tömeget, űrtartalmat, rámutattunk arra, hogy itt kémiai reakciók folynak és a végén jó ízűen megettük a megsütött édességet.

 

Természetvédő szakkör – március

Március hónapban az energiaforrásokkal, energiatermeléssel, ezek környezetre gyakorolt hatásukkal foglalkoztunk.

Az első foglalkozáson az energiaforrások csoportosításával ismerkedtünk meg. Értelmeztük a megújuló és meg nem újuló energiaforrások közötti különbséget, és ezek fajtáit.

A második foglalkozáson a megújuló energiaforrások közül a szélerőművekkel foglalkoztunk. Ehhez az internetet hívtuk segítségül: a www.energiakaland.hu oldalon érdekes feladatok segítségével dolgoztuk fel ezt a témát.

A következő két foglalkozáson is ennek az oldalnak a segítségével ismerkedtünk meg a víz- és napenergiával. Különösen kiemeltük ezen energiaforrások környezetkímélő hatását.

Egy-egy téma végén ellenőrző feladatlap kitöltésével zártuk a foglalkozásokat. A feladatlapokat kinyomtatott formában kapták meg a tanulók, amit szintén erről az oldalról töltöttem le.

 

Természetvédő szakkör – február

 

Az első foglalkozáson a hulladékgazdálkodással foglalkoztunk. A hulladékgazdálkodás a hulladékkal összefüggő tevékenységek rendszere. Megbeszéltük az alapelveket. Nagyon fontos itt is a megelőzés, az elővigyázatosság, a gyártói felelősség, a regionalitás, az önellátás, példamutatás, az elérhető legjobb eljárás, a költséghatékonyság.

A következő alkalommal a kémia tananyaghoz kapcsolódóan az anyagok veszélyjelzéseivel foglalkoztunk. Megnéztük a kémia szertárban az általunk ismert, használt anyagok milyen jelzéssel vannak ellátva, mire kell figyelnünk ezen anyagok használata során.

A harmadik foglalkozáson a réz és ólom jelentőségével ismerkedtünk. A réz az egyik legkorábban megismert és felhasznált fémünk. Jó elektromos vezetőképessége és forraszthatósága miatt elektronikai alkatrészekben gyakran alkalmazzák. Megbeszéltük a felületén kialakult patina réteg gazdasági jelentőségét.

Különleges figyelmet kell fordítani az ólomtartalmú hulladékokra, mert ezek veszélyes tulajdonságúak – vegyületei egészségkárosodást okoznak. Legnagyobb mennyiségben az akkumulátorokban találhatók, ezek feldolgozása speciális üzemekben történik.

Természetvédő szakkör – január

 

Az első foglalkozáson a különböző hulladékok tárolását, elszállítását vizsgáltuk meg. Mit tehetünk a háztartásokban összegyűlt elemekkel, használt izzókkal, festékpatronokkal, stb.? Környezetünkben, lakóhelyünkhöz közel  találhatók tárolók például az iskolában is gyűjtünk használt elemeket, használt mobiltelefonokat; Ózdon a nagy áruházakban találhatók különböző tárolók, ahová vásárlások alkalmával bedobhatjuk a veszélyes hulladékokat.

A kémia szertárban is keletkeznek veszélyes hulladékok: fémhulladékok, használt savak, lúgok, elöregedett vegyszerek. Ezek tárolásával, kezelésével ismerkedtünk meg.

A hulladékok csoportosításáról, tárolásáról, a szelektív hulladékgyűjtésről megszerzett ismeretekről egy TOTÓ keretében adtak számot a tanulók.

Az utolsó foglalkozáson a papír jellemzőit vizsgáltuk meg különböző minőségű papírok segítségével. Gyűjtőmunka keretében a papírkészítés történetét is feldolgoztuk. Legfontosabb cél az „újrapapír” készítés  környezetvédelmi jelentőségének kihangsúlyozása.

Kirándulás Debrecenbe

Májusban kirándultunk Debrecenbe. A jó hangulatú utazás után látogatást tettünk a Nagytemplomban. Megcsodálhattuk a templom történelmi épületét, a légkör mindenkit ámulatba ejtett. Felmásztunk a toronyba, Rákóczi harangját is megnéztük, emellett a csodás debreceni panorámában gyönyörködtünk.

Olvasmányainkból megismertük Nyilas Misi életét, itt pedig élőben láthattuk , hol is játszódtak a regény történései. A Nagyerdőben a nemrég átadott stadion előtt is ámulattal álltunk, különösen a fiúkat regdta meg a látvány.

A sok látványosság után a Vidámparkban és állatkertben töltöttük a délutánt. Felejthetetlen élményben volt részünk valamennyiünknek.

Túra a rimaszécsiekkel

Május – igazi kiránduló idő!

Hétvégére közös túrát szerveztünk a testvériskolásokkal. Elsétáltunk a sajónémeti várhegyre, ahonnan remek kilátás tárul elénk a Sajó völgyére. A nem túl hosszú túra során sokat beszélgettünk, több tanulónak is itt volt egy-egy ismerőse, kikkel jóízűen meg lehetett beszélni a közelmúlt eseményeit. A hegy tetején elfogyasztottuk szendvicseinket, kicsit piknikeztünk, majd hazaindultunk. Kellemesen elfáradtunk, és szép napot tudhattunk magunk mögött.

Iskolai koncert

Iskolánk tanulói közül sokan tanulnak valamilyen hangszeren játszani. Működik nálunk a kazincbarcikai Kodály Zoltán Zeneiskola kihelyezett tagozata, valamint szakkör keretében Babusné Erki Tünde tanárnő vezetésével gitározni és furulyázni tanulnak tanulóink. Ezen a napon vendégül láttuk a SZIKSZI ír zenekarát, és saját tanulóink játékában gyönyörködhettünk. A kis koncert igazi művészi élménnyel gazdagított mindnyájunkat.