Egészséges életmód kiscsoportos foglalkozás 2018.05.

Dohányzás 2.

A cigaretta étvágy- és testsúlycsökkentő hatással is bír, ezzel leginkább a lányok vannak tisztában, és akár ilyen indíttatásból is kipróbálhatják, használhatják a cigarettát. A cigarettázásnak valóban lehet testsúlyszabályozó hatása, de nem a kamaszok esetében. A dohányzó kamasz, aki a dohányzással szeretné a súlyát kordában tartani, nem fog sikerrel járni, vagy akár pont az ellenkezőjét fogja elérni.
A dohányzástól csökken a tüdő teljesítménye, előfordulhat, hogy a tüdő fejlődése idő előtt fejeződik be, ha már tinédzserként rendszeresen dohányzik valaki. Ugyanakkor romlik az izmok teljesítőképessége is. Mindezektől a dohányzó kamasz nem tud kellően mozogni, nem fogja olyan jól bírni a testnevelés órákat, az edzéseket, a sportban nem lesz sikerélménye, ami könnyen egészségtelen, mozgásszegény életmódhoz, és végső soron elhízáshoz vezethet, ami még annál is több egészségügyi problémát eredményez.
A dohányzó tizenéveseket nagyobb eséllyel támadják meg a fertőző légúti betegségek is: a nátha, az influenza, és ezek szövődményeként a tüdőgyulladás, orrmelléküreg-gyulladás és a középfülgyulladás. Azt már nem is említve, hogy a dohányzás az asztmát is előhozhatja az arra hajlamosaknál. Aki pedig ősztől tavaszig betegen fekszik az ágyban, nem fog sportolni.
Mindemellett a diákok valószínűleg sajnos arról sem hallanak, hogy aki korán kezdi, és később sem teszi le a cigit, akár már húszas éveinek végén, harmincas éveinek elején az idősebb korosztály tipikus tüneteit produkálhatja: érelmeszesedés, koszorúér problémák, trombózis, krónikus hörghurut. Arról nem is beszélve, mire a gyermekvállalásra kerülne a sor, a férfiak akár impotenciával is küszködhetnek, a nőknek pedig felborulhat a hormonháztartásuk és a menstruációs ciklusuk, és ha teherbe is esnek, megnő az esélyük a spontán vetélésre.

 

Az említett betegségeken túl a dohányzás és a daganatos betegségek összefüggései mellett sem mehetünk el szó nélkül, mert a tüdőrákos esetek jelentős része még ma is a dohányzás következtében alakul ki.

Természetesen nem ezzel váltjuk meg a világot, vagy leszoknak ennek hatására majd a dohányzásról, de talán így, hogy az általános tudnivalóknál jóval több információt kaptak, felelősebben gondolkodnak majd erről.

Egészséges életmód-kiscsoportos foglalkozás 2018.04.

Dohányzás

Az általános iskolás korú gyerekek körében is egyre magasabb a dohányzók száma. A foglalkozások alkalmával a gyerekek megismerkedtek a cigaretta összetevőivel, milyen káros anyagok jutnak a szervezetükbe, milyen mértékben károsítja ez az egészségüket.
Külön kiemeltem, hogy minél korábban kezdi valaki a dohányzást, annál jobban érvényesülnek a dohányzás káros hatásai. Ráadásul, fiatalabb korban a nikotin hamarabb kialakítja a függőséget, nagyobb az esély arra, hogy a fiatal rendszeres dohányzóvá válik, és a leszokás is nehezebb.
Sok kamasz számára a cigaretta a felnőtté válás egyik állomása, a gyerekkortól való elszakadás jelképe. Ebben a korban nemcsak a dohányzó kortársak mutatnak könnyen követhető rossz példát, hanem a fiatalok esetleg dohányzó szülei is.
A kamaszok idegrendszere sokkal érzékenyebben reagál az addiktív szerekre, már néhány elszívott cigarettával is nikotinfüggővé válhatnak, ráadásul minél korábban szokik rá valaki a dohányzásra, annál nehezebben fog majd leszokni. Számos olyan betegséget is kockáztatnak a cigivel a tinik, amelyekre nem is gondolnánk, és tévedés, hogy bagózástól lefogyhatnak. Egy új kutatás szerint a 15 évesek 20, a 17 évesek 37 százaléka dohányzik.
A magyar általános iskolások és középiskolások egyre többet tudnak a dohányzás káros hatásairól és következményeiről, de még mindig nem eleget. Közülük sajnos pont azok rendelkeznek a legalacsonyabb szintű ismeretekkel, akik rászoknak a dohányzásra. A leszokás lehetőségeiről különösen keveset tudnak a tinik, pedig általában érdekelné őket, miként szokhatnának le a cigarettáról a dohányzó emberek.A dohányzással kapcsolatos prevenciós foglalkozásokra általában alig jut idő a tanév során: hetedik, nyolcadik osztályban évente általában mindössze néhány tanórát szánnak rá az oktatási intézmények, előtte pedig még ennél is esetlegesebb, hogy szóba kerül-e a cigaretta-téma az iskolában. A hatékony megelőzést az is gátolja, hogy az iskolák többnyire elkésnek a figyelmeztetéssel. Ahogy az előbbi eredményekből is látszik, már húszból egy gyerek rég dohányzik, amikor az iskolában először hall arról, hogy a cigaretta milyen káros hatással lehet a szervezetére. Ráadásul a kamaszok idegrendszere sokkal érzékenyebben reagál az addiktív szerekre, ezért „már pár próbálkozás után, néhány elszívott cigarettával is nikotinfüggővé válhatnak. Az utóbbi évtizedek kutatásai alapján azt is tudjuk, minél korábban szokik rá valaki a dohányzásra, annál nehezebben fog majd leszokni. Arról nem is beszélve, hogy a dohányzásnak egyfajta ‘kapuhatása’ is van: a dohányzó kamasz nagyobb eséllyel fog inni és drogozni, mint nem dohányzó társai. A kipróbálást és a rászokást bizonyos mentális problémák, személyiségjellemzők, emellett a rosszabb tanulmányi eredmény és a sorozatos iskolai kudarcok is segíthetik. Ugyanakkor a dohánytermékek hozzáférhetősége és ára is hatással van a fiatalok dohányzására; minél magasabb a dohánytermékek ára és nehezebben hozzáférhetők, annál kevésbé próbálják ki és használják rendszeresen a fiatalok. Bár a cigaretta dohányboltokban vásárlása mérséklődött a tinik körében az új szabályozásnak köszönhetően, ám – nem meglepő módon – megtalálják a módját, hogyan szerezzék be a dohánytermékeket. Gyakran mást kérnek meg, hogy vegyék meg helyettük a cigarettát, vagy csempészárut vesznek. Éppen ezért volt fontos számomra, hogy osztályfőnöki órák, illetve délutáni foglalkozások alkalmával több délutánt felölelve átfogó képet kaphattak a gyerekek erről a problémáról.

Előadássorozat 2020.01.29.

Sok tanulónk küzd beilleszkedési, tanulási zavarral. Egyszerű gyakorlatsorokkal lehet enyhíteni problémájukon. Sarlós Erzsébetet kértük fel az előadásra.

Sarlós Erzsébet életútja: Biológia, testnevelés, evezős edzői és gyógytestnevelés szakon végzett.

Összeállított egy 120 foglalkozásból álló tréninget. Napi 20-25 perc gyakorlatot tartalmaz, melynek egy része játék.

Rossz iskolai eredmények, gondok az olvasás- és írástanulásban,vagy úszásban, biciklizésben.

A mozgás jelentősége: a mozgás kihat az idegrendszerre, és az idegrendszer irányítja a mozgást.

Számos esetben jelentkeznek problémák az olvasásnál. Egyrészt azért, mert a gyerek feje bizonyos reflexek éretlenége miatt nem tud optimális szögben, automatikusan beállni az olvasáshoz. Másrészt, gyakran követi a belső fülben található egyensúlyérzékelő szerv éretlensége a megmaradt csecsemőkori reflexeket. Ennek nemcsak az egyensúlyozásnál van jelentősége, hanem például pörgetés után a gyermek szeme nem mozog tovább vízszintes irányban. Ilyenkor a gyerekek jó része nem szédül. Miért fontos ez az olvasásnál? Mert az olvasáshoz szükséges, hogy a gyerek szeme mindig a következő sor elejére ugorjon automatikusan vissza, ezért pedig az a pörgetést követő szemmozgás felel. Ha ez nincs meg, a következő sor elejére ugrás tudatos kell legyen, ami sokkal több energiát emészt fel, és több hibázási lehetőséget rejt magában.De okozhat gondot úszás- vagy biciklitanulásban is egy-egy megmaradt reflex. Elkezdtem használni a gyakorlatban a mozgásterápiát, először óvodásoknál, aztán nagyobb gyerekeknél. Szemmel látható eredmények voltak 7-8 hónap után.

A gyerekeknek olyan minden nap végezhető egyszerű gyakorlatokat mutatott be, amit odahaza is végezhetnek, ha úgy érzik szükséges.

Olyan nagy érdeklődést váltott ki,a nevelőtestületnek is kértünk időpontot egy előadásra.

Tanulmányi,kulturális rendezvény-egészséges táplálkozás

 

Sajnos számos serdülő mozgásszegény életmódot folytat. Egész nap a tv vagy a számítógép előtt ülnek, vagy ha mégis kimozdulnak, akkor a barátokkal az első útjuk a gyorséttermekbe vezet.
Az ezekben kapható ételek magas kalóriatartalom mellett kevés tápanyagot tartalmaznak, legfőképpen egy fejlődő szervezet számára. Lehet, hogy valaki egy rövid ideig még akár ducinak, vagy túl soványnak tűnhet, de ha normál táplálkozást folytat, akkor nincs ok aggódni, hiszen lehet, hogy a növekedési fázis lassulását vagy gyorsulását éli.Serdülőknél fontos, hogy a gyermekkorban megszokott napi többszöri étkezés továbbra is fennmaradjon, vagy ha már fennáll az, hogy csak napjában egyszer, kétszer esznek, akkor most ismét megpróbálhatunk kialakítani egy rendszert.

A foglalkozáson készítettünk mindenki számára elfogadható ízletes szendvicseket, nasikat. Közösen szereztük be az egészséges és  számukra elfogadható alapanyagokat.

Előadássorozat-Kamasz panasz 2019.05.28.

A kamaszkori testi és lelki változások sok gyermek életét nehezítik. Ha nincs mögötte támogató családi háttér, vagy a bizalom tanárai iránt a kék vonal segítségére lehet. Védőnőt kértünk meg, hogy ismertesse ezt a lehetőséget a gyerekekkel. A Kék Vonal az egész országból ingyenesen és anonim módon elérhető a segítségre szoruló gyerekek, fiatalok számára, és olyan felnőttek hívásait is fogadják, akik gyerekek érdekében telefonálnak. Ha úgy érzed, segítségre van szükséged, tárcsázd a Kék Vonal éjjel-nappal hívható telefonszámát!

A telefonos lelkisegély-szolgálatok ugyan konkrét megoldást nem kínálnak a vonal túloldaláról – a szakember szavaival élve: amit biztosan meg tudunk oldani, az az, hogy abban a fél órában nincs egyedül –, viszont annál többet tudnak nyújtani: a beszélgetés és a meghallgatás erejét. Minden helyzet, minden probléma máris más, ha nem egyedül vagyok benne. Önmagában a párbeszéd, vagyis az, hogy kérdéseket kapok, és reagálnak az én gondolataimra és érzéseimre, jóval felemelőbb, mint ha egyedül kell újra és újra átrágnom magam a gondjaimon. Ha pedig a beszélgetés végére születik egy megoldás a segítséget kérőben, az már csak a hab a tortán.

Tanulmányi, kulturális foglalkozás- Kamaszkori lelki problémák

A népszerűségért vívott csatában a „rossz gyerek” vagy a „csoport bohóca” cím elnyerésére van csak lehetősége a részképesség-zavaros, tanulási zavarral küzdő gyerekeknek.

Talán az a gyerek van a legnagyobb bajban, akinek fogalma sincs, mihez tartsa magát. Ebben a helyzetben is nagy segítség lehet a gyerek számára egy olyan felnőtt, aki kiszámítható, következetes, de megértő. De lehet ez egy közösség is.

Baj akkor lehet, ha azért csinál a gyerek olyasmit, amit nagyon nem kéne, vagy ami árt neki, mert azt akarja elérni ezzel, hogy figyeljenek rá.

Ha a gyerek úgy érzi, hogy otthon sem, az iskolában sem figyelnek rá, rossz társaságba keveredhet. Pedig az otthonról hiányzó figyelem pótlására törekvő gyereket könnyen bevonhatják rossz dolgokba. Egyszer csak elkezd a gyerek úgy viselkedni, ahogyan addig még soha. Visszabeszél, nem készül az órákra. A kamaszkorban ez előfordulhat osztálytársainkkal. El kell mondanunk a gyerekekre, miért is kell figyelnünk egymásra. Minden apró segítség jól jöhet ilyenkor. Ha egy jó közösség alakul ki, a bizalom sok krízis helyzeten átsegít.

 

Tanulmányi,kulturális foglalkozás-Jó gyerek-rossz gyerek

Kire és mikor mondhatjuk azt, hogy jó gyerek vagy rossz gyerek?

Amit az iskolában látunk, az csak a jéghegy csúcsa. Otthon a szülőknek is nehéz, ha szerencsénk van elmondja a problémát és együtt keressük a megoldást.

Az rossz gyerek lehet, hogy SNI-s, de lehet, hogy csak szorong, vagy otthoni nehézségei vannak, esetleg a suliban csúfolják. Ezek mind okozhatnak időszakos  vagy folyamatos magatartásproblémákat, izgés-mozgást.

Szerintem lehet, hogy ebben a kimozdításban, ráhatásban sokat számítana a fogalmazás, az üzenet mikéntje: lehet, hogy nem azzal kell kezdeni, hogy valami baj van a gyerekkel, hanem azzal, hogy úgy látjuk, a gyereknek nehézségei vannak, de az a jó hír, hogy tudunk neki segíteni: a gyerek őszintén beszélhet, ahol szeretik és barátai vannak. A közösség is segíthet ha nem utasítják el azonnal, de ehhez összefogás kell és őszinte beszélgetés. Nehezen kezelhető téma ez pszichológust igényelne de mindennapjaink része kell, hogy működő közösséget tudjunk kovácsolni a gyerekekből. A szociális segítőnk partner ebben a folyamatban.

Délutáni foglalkozás 2020.

Megismerkedhettek a gyerekek a netes zsarolás jelenségével, a kényszerítés és zsarolás fiatalokra gyakorolt hatásaival. Célunk, hogy a diákok tudatosabban legyenek jelen az online platformokon, és az online ismerkedés során fel tudják mérni a lehetséges veszélyeket. A diákok a foglalkozás során megtanulják, hogy az áldozattá váló fiatalok hova fordulhatnak. A diákok felelősen tudjanak gondolkodni az online ismerkedés lehetséges veszélyeiről. Ismerjék meg a netes zsarolás jelenségét, és a háttérben húzódó rossz szándékú felnőttek motivációit is. A diákok ismerjék azokat a segítő helyeket, ahova ez esetben fordulhatnak.

Délutáni foglalkozás 2019.

A  foglakozások egy részében a párkapcsolatok / szexualitás és az online tér összefüggéseivel  foglalkoztunk. Életkori sajátosságaikból kifolyólag megjelenik a kamaszkori szerelem  az életükben. Célunk, hogy a diákok olyan információkkal és készségekkel gazdagodjanak, melyek segítik őket felelős döntést hozni és kritikusan gondolkodni az intim képek készítése, küldése, fogadása és megosztása kapcsán. A foglalkozás során a diákokkal szabadon gondolkodhatunk kamaszkori párkapcsolatokról, a szexting okairól, és lehetséges következményeiről. A foglalkozásokon az a cél, hogy a diákok megértsék és el tudják magyarázni a következő fogalmakat: intimitás, beleegyezés, bizalom. A diákok megismerik a Kék Vonal Lelkisegély-vonalának számát és más segítő helyeket, ahova fordulhatnak. A diákok a tanóra hatására megtapasztalják, hogy a szexting nem tabutéma, és ha egy helyzet kikerül az irányításuk alól, akkor akár az iskolában is tudnak segítséget kérni egy megbízható felnőttől. A diákok empatikusan tudnak egymás felé is fordulni és konkrét segítő felnőttekhez, szervezetekhez irányítsák tárasikat.

Délutáni foglalkozás 3.-4. csoport 2019.

A serdülőkor, a kamaszkor az identitás kimunkálásának időszaka, így a „normális kamasz”, a látványos tünetekkel, viselkedési problémákkal vagy határfeszegetéssel nem jelző kamasz is krízis állapoban van: felbomlik a gyermekkor egyensúlya, és egy szűk évtized alatt gyerekből felnőtté válik a fiatal, jó eseteben egy új egyensúlyt kialakítva. Ez az átmenet fájdalmas, mint majdnem minden változás. Nem ritka, hogy a serdülés krízis állapotával járó nehéz és ambivalens érzelmeket és ezekkel járó feszültséget a tizenévesek önmagukon vagy másokon vezetik le, és ennek az eredménye gyakran bántó vagy önagresszív viselkedés. Egy olyan érzékeny, folyton változó, sérülékeny időszaka ez az életnek, amikor ki kell alakítani egy tudást arról, hogy ki is vagyok én, miben hiszek, hová tartozom, hogy tudom meghatározni magam. Ebben az időszakban a kortárs csoportból, a médiából, a közösségi oldalakról ömlő rengeteg elvárás és inger, illetve visszajelzés mind-mind befolyással van arra, hogy egy kamasz mit szeretne megmutatni magából. A közösségi oldalakon folyó versengés lájkokért, követőkért még jobban megnehezíti a mai tinédzserek életét – különösen azokét, akik akár családi problémák miatt, akár iskolai kudarcok vagy az offline közösségeikben betöltött szerepeik miatt különösen vágynak a pozitív visszajelzésre várnak.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support