Egészséges életmód- kiscsoportos fogalalkozás 2019.09.

Sport 1.

A mindennapos testnevelés bevezetésével némi javulás figyelhető meg a fiatalok testmozgási szokásában, de sajnos még mindig nem eléggé motiváltak arra, hogy kibújjanak a számítógép, a telefon mögül. A foglalkozások alkalmával  nem sportoltunk, inkább annak jótékony hatásairól, a miértekről beszéltünk. Biológia, kémia és fizika tantárgyi kapcsolatokon keresztül játékos feladatok, ismeretterjesztő szövegek szövegértési feladatai, az egyes sportágak jellemzői segítették munkámat, hogy megértsék  például, hogy az agy fizikai terhelés hatására endorfint és szerotonint termel, amelyek a jobb közérzetért és a fájdalomérzet csökkenéséért felelősek. A rendszeres sportolás hatásaként megerősödik a szívizom, így erőteljesebb összehúzódásra képes. Nyugalmi állapotban is sokkal hatékonyabb működésre képes, azaz ugyanazt a vértérfogatot kevesebb összehúzódással képes megmozgatni. A rendszeresen végzett testmozgás hatására javul a légzés és növekedik a tüdő hajszálereiben keringő vér mennyisége, ami hosszú távon a tüdőkapacitás növekedéséhez vezethet. Sportolás során az erőteljes izommunka fokozott oxigén- és tápanyagigénnyel jár, fokozott vérkeringést igényel, illetve a vér megnövekedett szállítókapacitását teszi szükségessé. Ha rendszeresen sportolsz, szervezetedben magasabb szinten folyik a vérképzés is, erőteljesebben működik a vörös csontvelő. A vér sejtes elemei közül a fehérvérsejtek szerepe az immunitásban alapvető a szervezet egészének védekezőképessége szempontjából. A sportolók nyálkahártyáiban, bőrében és általában a szervezetében is élénkebb a vérkeringés, ami megnehezíti a kórokozók megtelepedését a vér által odaszállított nagyobb mennyiségű ellenanyag (felületi antitestek) jelenléte miatt. A rendszeres edzés hatására megerősödnek az izmok, ennek következtében a csontok védettek lesznek a sérülésektől. A fejlettebb izomzat ugyanakkor stabilitást ad, javítja az egyensúlyt és a koordinációt.. Az iskolaidőszak a legtöbb gyermek számára legalább napi 6-8 óra ülést jelent, ha a délutáni „tanulási időt” is beleszámítjuk. A minden napra előírt testnevelés órák valamelyest javítanak a helyzeten, de az iskolákban lévő teremhiány miatti egyéb kényszermegoldások sokszor mégsem elegendőek egy fejlődő szervezet számára. Emellett a nem ergonomikus padok és székek, az 5-8 kg-os iskolatáska, és a „szellemi munka” utáni fizikai inaktivitás (Tv-nézés, számítógépes, telefonos játékok, stb.) sem kedveznek a fejlődő szervezetnek.

Ezt az osztályteremben ülve beszéltük meg, de nagyon jó példákat mondtak arról milyen pozitív élményeket élnek át a sporttevékenységek során.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support