Elsősegélynyújtási alapismeretek

Az elsősegélynyújtás olyan egészségügyi beavatkozás, melyet bárki elvégezhet a sürgősségi szakellátás megkezdéséig ha baleset történik, a súlyos következmények elhárítsa érdekében.

Vannak olyan alapvető ismeretek, amelyeket az általános iskolásoknak is ismerniük kell. Első éves orvostanhallgatót kértünk meg a leggyakrabban előforduló sérülések ellátásának bemutatására.

Az esemény jellegétől függetlenül szükséges a gyors, legalább tájékozódó jellegű vizsgálat, mert ez alapján döntünk a sérült állapotáról, a mielőbbi beavatkozás szükségességéről. A gyors tájékozódás a segítséghívás szempontjából  is kiemelt fontosságú.

A felmérés menete: ha eszméletén van és reagál, megkérdezzük mi történt, mik a panaszok. Ha eszméletlen, akkor légzésvizsgálat, sérülések keresése – megfelelő légzés esetén stabil oldalfektetés, légzés hiányában újraélesztés! Ez először derültséget váltott ki, de később kellő komolysággal odafigyeltek.

Eszméletlenség esetén a legfontosabb feladat a stabil légút biztosítása. Légútbiztosítás A légútbiztosítás legbiztosabb módszere a stabil oldalfektetés. Stabil oldalfekvő helyzetben a légút nyitva tartható félrenyelés nem következik be.

Végtagsérüléseknél, amennyiben megoldható, rögzítsük a sérült végtagot. A kéz- kar sérüléseinek ellátásához, háromszögletű kendőt használunk, ficam, törés esetén Alsó végtag esetén, a talált pozícióban rögzítsük a sérült végtagot, alkalmi neszközzel. Mindenki kivehette részét a gyakorlatok elsajátításában.

Tanulmányi, kulturális rendezvény- internetes zaklatás 2018.12.01.

A gyerekek naponta több időt töltenek a neten a barátaikkal mint a valóságban.

A 13 év alattiak negyede a facebook-on naponta több üzenetet küld és posztot mint a felnőttek.

A zaklatás már nemcsak fizikai formát ölt, hanem átterjed az internetes kapcsolatokra is.

-megfélelítés, fenyegetés, bosszantás, bescsmérlés, rágalmazás, kirekesztés , zsarolás. Olyan szándékos, ismétlődő viselkedés, melynek célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat/kárt okozzon egy nem provokáló, magát megvédeni nem tudó diáknak

 

Fokozottan kiteszik a veszélynek magukat azok, akik túl sokat használják a közösségi oldalakat.

Okok amiért megteszik a hibás lépéseket.

-Interperszonális készségek gyengesége miatt kapcsolatteremtés védettebb terepen.

-Önkifejezés  (posztok, megosztások) – fontos vagyok.

-Az vagy akinek látszol: az önértékelés kulcsa, ismerősök száma a népszerűség mutatója .

-Vágynak arra, hogy kiválasztottak legyenek –  találkozás ismeretlennel.

Tanácsok:

-Vigyázz a laptopodra és a telefonodra!

-Mindig jelentkezz ki, ha már nem használod!

-Időnként cseréld a jelszavaidat!

-Beszélgess a barátaiddal a suliban arról, ki mennyit netezik, rajta van-e a közösségi hálón, s ha igen, mennyit!

-Tartsd észben, hogy online bárki bárkivé válhat!

-Idegeneket ne jelölj vissza!

-Idegenekkel ismerős felnőtt jelenléte nélkül ne találkozz!

-Az, hogy valakivel egyszer találkoztál futólag még nem ok arra, hogy bejelöld az Facebook-on!

Nem lehet elégszer figyelmeztetni újra és újra a gyerekeket ezekre a veszélyekre.

Tanulmányi,kulturális rendezvény- elsősegélynyújtási alapismeretek

A leggyakrabban előforduló balesetekről és azok ellátásáról hallhattak a gyerekek tájékoztatót és bemutatót. Leghatékonyabb a gyakorlatban elsajátítani ezeket a fontos lépéseket. A gyerekek társaikon próbálták ki az elsősegélynyújtás alapvető teendőit.

Égés, forrázás

Teendők: az első teendőt hűtéssel lehet megoldani.

– A sérült bőrre engedjünk hideg vizet legalább 20 percig,

-Az égés fokozatától és a sérülés nagyságától függ, hogy szükséges-e mentőt hívnunk.

-Nem szabad a sebre semmit szórni.

Zúzódás: A bőr alatti vérzés a későbbiekben kékes elszíneződést mutat

Gyors segítség.

– a sérülés közvetett hűtése (pl.: textíliába tekert mirelite élelmiszerrel),
– a sérült végtag szív fölé emelése,
– a sérülésre kompressziós kötés alkalmazása.

-A legtöbb karsérülést esés okozza. Nem ritka a kulcscsont, valamelyik alkarcsont, illetve az ujjpercek törése sem, míg ficam tekintetében a váll-, illetve a könyökficam a leggyakoribb. A sérülések ellátásához leggyakrabban háromszögletű kendőt használunk

.

Tanulmányi, kulturális rendezvény -mozilátogatás

Csipet-csapatunk már nem is olyan csipetke. Az elmúlt pásztorjátékunk alkalmával ismét újabb gyerekekkel bővült. Évekkel ezelőtt kaptuk ezt a nevet Jutka tanár nénitől, MI, akik szívesen részt veszünk bármilyen egyházi eseményen. Legyen az Pásztorjáték, Keresztút vagy Szentmise.

A legutóbbi pásztorjáték másabb, különlegesebb volt számunkra, és ahogy a gratulációkban hallottuk, a nézők számára is. Az élő állatok díszletével körülvéve, valahogy mi is jobban „éltünk” a játékunkban.

A téli szünetről visszajövet Judit tanár néni kérdezte: „No, a pásztorjáték jutalmaként pizzázni vagy mozizni szeretne a Csipet-csapat?” Pár nap elteltével újabb kérdést tett fel nekünk. „Ki milyen pizzát kér, és milyen filmet szeretne nézni?”

Külön busz vitt bennünket a moziba, ahol pattogatott kukorica és üdítő várt már ránk. Még azt is megkérdezték tőlünk, hogy indíthatják-e a filmet. Ez a film tényleg csak ránk várt. És itt még nincs vége… A pizzériába érkezve már vártak bennünket a finom illatok és persze a pizzák, amiket jóízűen, nevetgélés és beszélgetés közben ettünk meg.

A templomban többször szoktuk hallani: „Isten fizesse meg!” És ha belegondolunk…

Ezért különleges a mi Csipet-csapatunk, mert a 7 évestől a 14 évesig, fiú és lány, mind együtt, közös hangon, jól tudjuk érezni magunkat.

Judit tanár nénitől sokat hallottuk a felkészülés közben és a pásztorjáték után is, hogy köszöni a munkánkat.

Most pedig mi szeretnénk neki megköszönni, hogy ilyen odafigyeléssel és szeretettel szervezett nekünk ismét egy közös délutánt.

!

Tanulmányi, kulturális tevékenység- Tutanhamon kiállítás

Nagyon vártam a kirándulást. A hosszú úton jól eltöltöttük az időt. Rengeteg érdekes szobor, tárgy, festmény volt ott. Nagyon tetszett az egész hangulata és nagyon lekötötte a figyelmemet. Hihetetlen, hogy milyen nagy értékűek a kiállított tárgyak, abban az időben mennyi aranyat és ékszert használtak. Mi mindent temettek a halottak mellé! Ahogy az idegenvezető beszélt az ásatásokról, arról hogy mennyi munka volt abban, hogy ezeket a tárgyakat ma meg lehessen nézni, nagyon érdekes volt. Nehéz, fáradságos lehet a régészek munkája. De ezek mellett nagyon jó volt a hangulat. Mikor az évfolyamtársamon mutatták be azt hogy hogyan mumifikáltak , rengeteget nevettünk rajta. Nekem nagyon tetszett az egész és nagyon jól éreztem magam. Sok képet készítettem, amit odahaza megmutattam. Azóta egyre jobban érdekelnek a fáraók koráról szóló történetek.A Tutanhamon kiállítás volt a kedvencem.

 

Tanulmányi,kulturális tevékenység-színház látogatás: Légy jó mindhalálig

A Légy jó mindhalálig című darabot Egerben a Gárdonyi Géza Színházban néztük meg. Először nem szerettem volna menni, mert amikor tanultuk az órán nem tetszett a könyv és a történet sem. De a tanárnő bíztatott arra hogy menjek, mert tetszeni fog. Ezért mentem is, a barátnőmet is rábeszéltem, mivel kíváncsi lettem. Nem is csalódtam. A karaktereket nagyon jól játszották a színészek és jól illett rájuk a szerep. Ugyanúgy lekötött mint egy film, érdekes volt és magával ragadott a történet. Sok eredetiséget tettek bele a készítők és ezek nagyon tetszettek, mert nem volt egyhangú. Érdeklődve hallgattam mikor énekeltek, és néztem mikor táncoltak. Volt benne humor, ami megnevettette a közönséget. Sokat beszélgettünk az előadásról  a hazafelé tartó úton. Kértük a tanár néniket, hogy minél előbb menjünk színházba. Tetszett a színdarab jó, hogy ott lehettem. Azt hiszem máskor is szeretnék színházba menni, zenés darabokat  megnézni. A következő tanítási napon a többieknek is elmeséljük és megmutatjuk a fotókat.

Tanulmányi kulturális tevékenység-Terror Háza

A Terror Házát Budapesten néztük meg. Hosszú volt az odatartó út de megérte, mert sok újdonságot és érdekességet hallottunk. Ha meghallja az ember ezt a nevet és még nem járt ott, akkor biztos arra gondol hogy milyen morbid dolgok lehetnek, pedig szerintem sokkal inkább elgondolkodtató. Olyan valóságos tényeket ismertünk meg amit csak akkor tudunk elképzelni, ha látjuk a bizonyítékokat. Én élveztem, mert sokkal jobban el tudtam képzelni a dolgokat és jobban megértettem az akkori helyzetet mint mondjuk töri órán. Jobban átláttam azt a helyzetet hogy mi is történt akkor, és milyen nehéz életük volt az embereknek. Azt hiszem sokkal jobban érdekel már ez a történelmi korszak, talán még órán is jobban figyelek. A legjobban az tetszett mikor a többiek arcán is megláttam a kíváncsiságot és elkezdtek érdeklődni a téma iránt. Velem sem volt másképp. Nekem nagyon tetszett és sokat tanultam belőle.

Előadássorozat- biztonságos közlekedés

Ma Magyarországon a 14 évnél fiatalabb gyermekek közlekedésre nevelése – az érintett korosztályhoz illő fogalmazással – még gyermekcipőben jár. Noha a közlekedésre nevelés témaköre részét
képezi a Nemzeti Alaptantervnek, azonban ennek rendszeres, szervezett és hatékony formája még nem mondható kiforrottnak. A kezdeményezés, a szándék, az akarat már csírájában ugyan látszik, azonban e téma még nem képezi szerves részét e korosztály NAT szerinti oktatásának

A cél az, hogy a 14 évnél fiatalabb gyermekek – amely alapvetően az általános iskolai képzés végéig bezárólag értelmezendő gyermekeket jelenti – az életkoruknak megfelelő szinten és formában szerezzék meg a gyalogos és kerékpáros közlekedés témaköreivel kapcsolatos ismereteket és normákat. A gyermekeknek meg kell tapasztalniuk, hogy szabályok (normák) nélkül nincs működőképes közlekedés, működő közösség, ezért a szabályokat ismerni,azokat alkalmazni kell.

Az iskolarendőrök segítségét kértük a szabályok szakszerű magyarázatához. A gyerekek nagy érdeklődéssel fordultak az előadókhoz.

.

Előadássorozat- a háztartási vegyszerek veszélyei

A mindennapokban használt vegyi anyagok, háztartási kémiai szerek biztonságos felhasználásáról, veszélyeiről láthattak a gyerekek előadást. Érdekes kísérleteken keresztül ismerhették meg a veszélyes háztartási vegyszerek tulajdonságait, veszélyeit.

A különböző illatosítók jelentős mennyiségben juttatnak a levegőbe vegyi anyagokat. Sok spray propán-bután hajtógázzal működik, ami fokozottan tűzveszélyes.

A festékek, lakkok, ragsztók illékony vegyszereket és oldószereket tartalmaznak, amelyek könnyen a levegőbe kerülnek, belélegezve irritáló hatásúak, fejfájást és hányingert, rosszullétet okozhatnak. A pillanatragasztó különösen sok egészségkárosító anyagot tartalmaz.

Szintetikus tisztítószerek:Használatuk előtt olvassuk el az útmutatót, és annak megfelelően járjunk el. A helyiségben gondoskodjunk a megfelelő szellőzésről. Semmi esete se keverjük a szereket egymással, mert keverésük során mérgező klórgáz szabadul fel. Az otthoni tisztítás egy általános tisztítószerrel, mosogatószerrel és a vízkő oldásához alkalmas ecettel elvégezhető. Szintetikus tisztítószerek helyett az előző generációk által is alkalmazott megoldásokhoz fordulhatunk: ecettel, mosószódával, konyhasóval, szódabikarbonáttal vehetjük fel a harcot a szennyeződésekkel szemben.

 

Nagy sikere volt a foglalkozásnak így már a következő alkalmat várják a gyerekek.

Tantárgyi fejlesztés- kiscsoportos foglalkozás

Téma: GPS

A Global Positioning System (GPS, Globális Helymeghatározó Rendszer) az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (Department of Defense) által (elsődlegesen katonai célokra) kifejlesztett és üzemeltetett – a Föld bármely pontján, a nap 24 órájában működő – globális műholdas navigációs rendszer (GNSS).

20 000 km-es magasságban keringő 24 műholdból álló flotta alkotja. (A műholdak alrendszere teljes kiépítésben 24 műholdat tartalmaz, azonban jelenleg ténylegesen 31 műhold lett pályára állítva. Ennek oka részben az, hogy a műholdak élettartama nem pontosan kiszámítható.)

A GPS egy fejlett helymeghatározó rendszer, amellyel háromdimenziós helyzetmeghatározást végezhető földön, vízen vagy levegőben. Pontossága jellemzően méteres nagyságrendű, de differenciális mérési módszerekkel akár milliméteres pontosságot is el lehet érni, valós időben is. A GPS-t sok más technológiához hasonlóan katonai célokra fejlesztették ki, de ma már a civil élet számos területén széles körben alkalmazzák. Nagy előnye, hogy adatait felhasználva szolgáltatások sorát élvezhetjük a kisméretű eszköz által és növelhetjük kényelmünket, biztonságunkat. A csoport az informatikában otthonosan mozog  így az új ismereteket gyorsan a gyakorlatban tudták alkalmazni, a téma űrtechnikához való kapcsolódásai is érdekesek voltak számukra.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support