Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Mi a digitális lábnyom fogalma? II.

Mi a digitális lábnyom fogalma? 2.

 

 

A második foglalkozás befejezéseként megbeszéltük és összegeztük a legtanulságosabb történetekből levonható „aranyszabályokat”. Eredmények megbeszélése, zárás, búcsúzás. Visszajelzés kérése a csoporttól. „Mennyire tartjátok fontosnak ezt a témát? „Kaptatok-e új információkat”?

Ha tisztában vagyunk a kockázatokkal, hatékonyan tudjuk alakítani digitális lábnyomunkat. „Érdemes ellenőrizni, milyen információk lelhetőek fel rólunk Ezt egy egyszerű kereséssel megtehetjük. A jövőre nézve pedig akár figyelést is állíthatunk be magunkra, illetve rászoktathatjuk magunkat a tudatos posztolásra.”

Az indulatból, hirtelen született posztokról vagy a viccesnek szánt, de inkább kínos képekről idővel el is feledkezünk, pedig azokat mások bármikor láthatják.

„A felelős digitális viselkedés része az is, hogy menedzseljük digitális lábnyomunkat. Rendbe tesszük az eddigi adatainkat, a jövőben pedig vállalható és etikus információkat osztunk meg mind magunkról, mind másokról.

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Mi a digitális lábnyom fogalma?

Mi a digitális lábnyom fogalma? 1.

 

„Az internet nem felejt.”

A digitális lábnyom fogalma azokra a jelekre, nyomokra vonatkozik, amelyeket a felhasználó online jelenléte után maradnak, és amelyekből következtetni lehet a tevékenységére. Ezek bármilyen jellegű információk lehetnek: regisztráció egy adott oldalon, e-mailezés (a csatolmányokat is beleértve), videók fel- és letöltése, kommentelés, blogolás, stb. A digitális lábnyom így minden olyan információra vontakozik, amelynek alapján be lehet azonosítani az adott felhasználót.

A látott képek megbeszélése. Konstruktív részvétel a dramatikus tevékenységek értelmező megbeszélésében

  1. Digitális lábnyom: A digitális lábnyom fogalma azokra a jelekre, nyomokra vonatkozik, amelyek a felhasználó online jelenléte után maradnak, és amelyekből következtetni lehet a tevékenységére. A speciálisan az online környezetben keletkező nyomokat internet lábnyomnak, kibervagy digitális
  2. Max Schrems kikérte a Facebooktól, mit tárolnak róla a rendszerben, és válaszul egy 496 megabájtos PDF fájlt kapott postán, CD-n a cég kaliforniai központjából. Ez 1222 oldalnyi személyes adatot jelent. A Facebook – állításaival ellentétben – nem törli az adatainkat, jóllehet a felhasználó kifejezetten ezt szeretné, ha a törlés gombra kattint, akkor valóban töröljön a facebook.

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Egy hét internet nélkül II.

Egy hét internet nélkül 2.

 

 

Az egy hete elkezdett tesz (internetmentes-hét) tapasztalatainak megbeszélése.

Ki hogyan bírta, ki bírta-e internet nélkül? Milyen tapasztalatok, meglátások születtek?

Ám ha az ember egyszerűen képtelen napi feladatait a világháló folyamatos ‘csekkolása’ nélkül ellátni, ott már komoly gondok vannak. Gondold át, hogy mennyi időt töltesz a neten? Megdöbbentél? Kapcsolj ki akkor! Egy napig ne figyelj semmi másra, csak magadra és a teendőidre, a családodra, a barátokra. Fogj össze valakivel, csináljátok együtt, ha úgy könnyebb. Havi egy-két ilyen nap, és meglátod, mennyi mindenre jut majd időd!

Általános tapasztalatok: „örültem, hogy békén hagynak és nem kell mindenkinek a bajaival, gondjaival törődnöm, és végre pihenhetek egy kicsit, vagy szánhatok néhány olyan dologra időt, amit régen megígértem másoknak vagy magamnak, csak még nem sikerült véghez vinnem. A világ valahogy lelassult körülöttem, és én is érzem, hogy nyugodtabb vagyok.”

 

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Egy hét internet nélkül I.

Egy hét internet nélkül 1.

 

Amikor suliba vagy melózni megyünk, bevásárolunk, intézkedünk, olvasunk, tesszük a dolgunkat, akkor a sok gondolat mellé még ezernyi benyomás, hang, fény, zaj, energia is társul. Mindeközben végeláthatatlanul nyomkodjuk az okostelefonjainkat, tabletjeinket, este tévézés mellett még nézünk valamit a laptopon is… Most őszintén?! Miért csodálkozunk, hogy olyan sokan rosszul alszanak, ingerültek, fáradtak vagy esetleg kiégnek?

A világon ma már népbetegségnek számít az internetfüggőség, illetve a közösségi oldalak mániákus ellenőrzése, figyelése is. Hány meg hány órát töltünk el a gép előtt? Hányan mondjuk például 2 óra Facebookozás után, hogy ‘igen, ezért hasznos volt leülni!?

Te vajon meddig bírnád a net-mentességet? Számoltad már valaha, hogy mennyit ülsz a gép előtt? Belevágnál egy ilyen kihívásba (akár pár napra is)?

A foglalkozáson összeszedtük, ki napi hány órát tölt internetezéssel. Mennyit hétköznap, mennyit hétvégén.

Kísérletben egyeztünk meg: egy hét internet-használat nélkül! Becsületszóra megfogadva: a csoport egyik tagja sem használ internetet, csak, ha nagyon szükséges a tanulmányihoz, de csak szigorúan ahhoz.

A tapasztalatokat a következő alkalommal beszéljük meg!

 

 

 

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Virtuális és valós énünk II.

Virtuális és valós énünk 2.

 

Vajon tényleg másképpen viselkedünk a valóságban és egy virtuális közegben? Miért történhet meg, hogy máshogy érezzük magunkat és máshogy viselkedünk? Ezekre a kérdésekre keressük a választ a mai foglalkozáson.

A Facebookról mindenkinek van szilárd véleménye. Függetlenül attól, hogy regisztráltál vagy sem az adott oldalon. Mindenki találkozik, érintkezik vele, akarva-akaratlanul. Vásárlás közben, reklámokban, akár egy napilapot olvasva a reggeli kávé mellett. Életünk szerves részét képező, meghatározó kommunikációs formánkká vált. És virtuális valóságot is teremt egyben. Nem csak azért, mert a Facebook is lehetőséget ad különböző játékok játszására, bár ezek is nagyban növelik az oldal melletti elkötelezettséget, hanem mert egy olyan platformot jelent, amit kedvedre alakíthatsz.

Akiknek nagyobb a lelkiismeretessége, azok óvatosabbak, amikor magukat prezentálják a világhálón. Az extrovertált emberek több időt töltenek a Facebookon, több csoporthoz tartoznak, és több képet osztanak meg, könnyebben feltárulkoznak. Az introvertáltak személyes kapcsolataikban érzékenyebbek, többet aggódhatnak, kevesebbet kezdeményezhetnek, és inkább fordulnak a virtuális világ felé. Akinél a barátságosság magasabb szintet ér el, maga után vonhatja, hogy több dolgot oszt meg magáról a virtuális valóságban. Akik emocionálisabbak, szintén kutatások eredménye utal rá, hogy gyakrabban posztolnak, és több időt tölthetnek a Facebookon.

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Virtuális és valós énünk I.

Virtuális és valós énünk 1.

 

A közösségi oldalaknak köszönhetően új barátságok születhetnek, de akár a meglévőek is tönkremehetnek.

Az információs kor abból a szempontból elég veszélyes, hogy a kamaszok a közösségi médiában a nárcisztikus, önimádó vonások túlreprezentáltságát látják és fogadják el természetesnek. Ennek az a következménye, hogy a természetes – korosztályos – agresszió mértéke megnőhet, egymással is keményebbek lehetnek a kamaszok.

Aki például az online térben nem centrális személyiség, hanem kap hideget-meleget, az nagyon nehezen élheti meg az offline tér olyan pillanatait is, amikor az osztályban a realitás keretei között kell mozognia. Ráadásul a valóságban nincs lehetősége kilépni a chatből, kikapcsolni a gépet, vagy letiltani valakit, mert nem egyezik a véleményük, mert nem volt pozitív a kapcsolatuk.

A gyerekek saját tapasztalataikat osztották meg az online kapcsolataik előnyeiről, hátrányairól. Ötleteket is osztottak meg arról hogyan tudták hárítani az őket ért „támadásokat.”

 

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport Internetes ismerkedéssel szembeni kritikus hozzáállás

Az internetes ismerkedéssel szembeni kritikus hozzáállás 2.

 

Folytatva az előző foglalkozáson megkezdett témához tartozó tudnivalókat, jó tanácsokat:

A túlzott kitárulkozással saját magad és környezeted is bajba sodorhatod! Nincs helye a közösségi oldalakon a következő adatoknak: – Születési hely, idő, Lakcím, Anyja neve, Tartózkodási hely, Kompromitáló fotók, Telefonszám, Nyaralás ideje, Családtagok adatai. Fontos szabály, hogy minden regisztrációt igénylő oldalra más-más jelszót használjunk, és jelszavainkat havonta változtassuk. Sok böngésző képes arra, hogy megjegyezze egy adott oldalon a felhasználónevet és a hozzá tartozó jelszót. Ez kényelmes, de ugyanakkor veszélyes is lehet, ha ugyanazt a gépet többen is használják. A biztonságos és szinte feltörhetetlen jelszó kis- és nagybetűkből, számokból és legalább 8 karakterből áll. Magyarországon még mindig gyakori jelszó az 123, vagy valamilyen könnyen kitalálható személyes adat. Facebook-tippek: – Ne bízz meg egy bejegyzésben, üzenetben meghívóban! – Vigyázz az ingyenes ajánlatokkal! – Ha valamit látatlanban előre kell lájkolni, NE tedd! – Sose kattints olyan linkre, amely meghökkentő tartalmat ígér! – Egy videó megtekintéséhez telepítened kell egy ismeretlen alkalmazást….NE tedd! – Érdemes végiggondolni a kattintások előtt, hogy megéri-e kiszolgáltatni személyes adatainkat, fényképeinket ismeretlen személyeknek. Chat: A Messenger üzenetküldő program, a chat nagyszerű módja annak, hogy napi kapcsolatban legyünk barátainkkal, ismerőseinkkel. Népszerű kommunikációs forma, mert csak azok látják a beszélgetést, aki részt vesznek benne. Használhatunk webkamerát is, aminek révén láthatjuk beszélgető partnerünket. Néhány chat-szabály: – Tartsd be a netikettet, azaz a jó modort! – Légy óvatos! – Sértő, bántó üzeneteket ne írj, azokra ne válaszolj! – Magánjellegű információt, személyes adatokat, jelszavakat ne adj ki! – Az interneten nem mindenki az, akinek mondja magát! Lehetőség van a blokkolásra, azaz a nem kívánt beszélgetőpartnerrel vagy felhasználóval megszakíthatunk minden további kommunikációt.

 

 

 

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport -Internetes ismerkedés II.

 

Az internetes ismerkedéssel szembeni kritikus hozzáállás 1.

 

A gyerekek tapasztalatai alapján praktikus ajánlásokat fogalmaztunk meg a gyerekekkel, mint például: „mielőtt regisztrálsz bármilyen oldalon, lehetőleg előtte egyeztess szüleiddel, tanáraiddal! Az interneten sokan azzal szeretnének pénzt keresni, hogy kicsalják az emberek adatait, és azt eladják cégeknek. Ez nem szép dolog, de nagyon nehéz ellene tenni. Tökéletes megoldás, ha nem regisztrálsz minden oldalra és minden témához gondolkodás nélkül. Lehet, hogy a barátaid már ismerik azt az oldalt, ahová szeretnél regisztrálni, és el tudják mesélni tapasztalataikat, hogy érdemes volt-e bejelentkezniük. Te körültekintőbb lehetsz, és sok időt spórolhatsz így meg.”

Az internet legnépszerűbb felületei a közösségi oldalak, napjainkban a legtöbb információt, híreket ezekről az oldalakról szerezzük be. Lehet rajta ismerkedni, chatelni, fényképeket, videókat feltölteni és megosztani, kapcsolatot tartani barátainkkal. A mai információdömpingben sokan úgy érzik, azt gondolják, hogy a virtuális térben való állandó jelenlét szükséges ahhoz, hogy ne maradjanak le semmiről se. A világ legnépszerűbb közösségi oldala a Facebook. Kevesek előtt ismert, hogy a közösségi oldalra 13 éves kor alatt nem lehet regisztrálni. Ennek ellenére több olyan adatlapot is találhatunk, amelyek ezen életkor alatt találhatóak. A gyerekek kihasználják, hogy a beléptető rendszer nem ellenőrzi valós életkorunkat, és egy kis csalással idősebbnek adják ki magukat. Találkozhatunk olyan szülőkkel is, akik újszülött gyermekeiknek csinálnak profilt. Fontos annak tudatosítása minden korosztály részére, hogy a közösségi oldalak felelőtlen használata számos veszélyforrás lehet. Két egyszerű alapelv figyelembe vételével elkerülhetőek a negatív tapasztalatok. – Amit az életben nem teszel, azt ne csináld online se! A való és a virtuális világ szabályai azonosak. – Gondold meg mit teszel közzé! Ami egyszer felkerül a világhálóra, az örökre ott marad!

 

 

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport-Internethasználattal kapcsolatos fogalmak I.

Internethasználattal kapcsolatos fogalmakkal ismerkedés 1.

 

A témát két foglalkozás keretében dolgozzuk fel, melyeknek célja a diákok és (szüleik) részéről az alapvető internetes szavak, illetve az internetfüggőséggel kapcsolatos fogalmak és jelentésének tisztázása. Szerepjátékokban való részvétel, beavatás.

Interneten megjelenő kifejezések értelmezése, kiskártyákon internetes fogalmak.

Minden diákpár kap egy kis kártyát, amin az interneten megjelenő szavak szerepelnek. Hol találkozunk ezekkel a szavakkal és mi a jelentésük? Internettel kapcsolatos fogalmak tisztázása: online, offline, kibertér, web 2.0, sharing, post, downloads…

 

Azt már biztosan tudod, hogy az internet világa nagyszerű lehetőségeket biztosít mindannyiunk számára, így neked is. Például a szabadidő kellemes és hasznos eltöltésében lehet hasznunkra vagy éppen az iskolai felkészülésben, a házi feladat elkészítésében jöhet jól. 🙂 Fontos tudnod azonban, hogy az internet veszélyeket is hordoz magában. Számos, a világ bármely pontján élő emberrel felveheted a kapcsolatot interneten keresztül vagy éppen információkat tehetsz közzé magadról, családodról, mindennapi szokásaidról – ám tisztában kell lenned azzal, hogy világunkban akadnak rossz szándékú emberek is. De nyugi, a biztonságos internethasználatra vonatkozó alábbi néhány egyszerű tanács betartásával elkerülheted a rád leselkedő veszélyeket és megelőzheted, hogy bajba kerülj.

 

 

 

 

 

Délutáni foglalkozás 1-2. csoport -Online kapcsolatok II.

Vita a online kapcsolatok előnyeiről és hátrányairól. Önismeret, énkép fejlesztése 2.

 

A kis kamaszoknak még ingatag az önbizalma, és egymás társaságában is szükségük van visszaigazolásokra, hogy tudják, hova helyezhetik magukat a közösségben. Az iskolában is gyakran azért dúl a harc, hogy ki ciki, illetve menő, és nincs ez másként a közösségi portálokon sem. A visszahúzódó, szorongó gyerekek számára kecsegtetőbbnek tűnhet az internetes kapcsolatteremtés. Már ez önmagában kialakíthat egy függőséget, hiszen, míg a való életben a gátlásai visszafogják, az online világban az lehet, aki akar.

Amennyiben ott sem kapja meg az áhított visszajelzést, depresszióssá válhat. A Facebookon kiéleződhet egy hamis kép arról, hogy ki népszerű, és ki nem. A gyerekek ezt a barátok számán keresztül szűrik le, és egyfajta versengésbe kezdenek.

A megoldás persze nem az, ha eltiltjuk a lurkót a számítógéptől, vagy törlöd a profilját a közösségi oldalakról. Inkább le kell vele ülni beszélgetni, és felkészíteni őt az internetes veszélyekre. Tudatosítsuk benne, hogy ott nem minden igaz, amit lát vagy olvas, és nem attól lesz értékes ember, ha minél többen lájkolják.

 

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support