9. Előadás – Rendhagyó földrajzóra: “Hazajárók” 2020.01.31.

A Gárdonyi Géza Katolikus Általános Iskola és Óvoda gyermekei, ha eddig nem nézték az M5 turisztikai, honismereti műsorát a Hazajárót, akkor 2020. január 31-e után bizonyára figyelemmel fogják kísérni. Ugyanis rendhagyó földrajzóra keretében az alkotók egy lebilincselő előadást tartottak a Borsodszentgyörgyi Tagiskola aulájában. Az előadáson jelen volt a testvériskolai pályázat programjaiban résztvevő tanulók csoportja is.

Kenyeres Oszkár szerkesztő és Jakab Sándor, a műsor állandó szereplője vetítéssel egybekötött előadás keretében vitte el a diákokat a történelmi Magyarország természeti és kulturális értékekben, valamint történelmi emlékhelyekben gazdag területeire. Közben bemutatták a műsorkészítés folyamatát, annak technikai és humán feltételeit, mindennapi küzdelmeiket a természettel, az időjárással. Bebarangolták Erdély, Felvidék, Kárpátalja, Délvidék, Muravidék és az Őrség nevezetességeit gyalog, szekéren, kerékpárral, kenuval, sítalpon, tutajon, kutyaszánon, vagy legutóbb hőlégballonnal. A vetítés lenyűgöző volt bármilyen járművel is közlekedtek. Az előadás alkalmával a hegyvidék változatos állat- és növényvilágával is megismerkedtek a diákok, tehát a rendhagyó órán több tantárgyat is érintettek. Tanultak földrajzot, biológiát, történelmet, sőt még a média világába is bepillanthattak. Az előadáson részt vett Varga Csaba nagyváradi hegymászó is, akinek eddig a Himalája négy nyolcezres csúcsát sikerült meghódítania.

Az alkotók sokat tesznek azért, hogy minél szélesebb körben kedvet csináljanak a túrázáshoz, kiránduláshoz, amelyek alkalmával történelmünk megismerése túlmutat a mindenkori tananyagon. A 2011-ben indult Hazajáró magazinműsor rendkívül népszerű, hiszen 2017-ben elnyerte a Prima Primissima Közönségdíját.

22. Tanulmányi, kulturális rendezvény – Színházi előadás Balatonban 2020.01.28.

  1. január 28-án, 14 órára az Egri Pinceszínház művészei érkeztek iskolánkba. A délután első részében az Ágacska című zenés mesejátékot mutatták be az iskolai tornateremben.

Bár a mesejáték elsősorban a kisebbeket szólítja meg, a darab a nagyobb gyerekek, kamaszok számára is érdekes volt. Tipikus emberi gyarlóságainkat, hétköznapi esendőségeinket jelenítik meg Ágacska barátai – a kancsal, ám jólelkű Dani kacsa, az örökké brekegő-heherésző, mogorva kedélye ellenére is szeretnivaló Berci béka, és a kissé ügyefogyott, fogatlan Pösze egérke. A mesejáték címszereplője, a viharban letört kis faág, akiről azt mondják, leginkább az emberre hasonlít, együtt indul el barátaival kideríteni, kicsoda is ő valójában.

Az Egri Pinceszínház színészei szinte minden különösebb színházi kellék nélkül, jelzésszerű díszletek között és egyszerű, stilizált jelmezekben igyekeztek Csukás István mesejátékának lényegét megragadni. A hangsúlyt a színészi játék intenzitására helyezték, ami már az előadás első perceiben levette a lábukról a gyerekeket.

A délután műhely foglalkozással folytatódott. A gyerekek átállhattak a másik oldalra, szerepbe léphettek. Szerepjátékok segítségével mások bőrébe bújhattak, önismereti játékok részei lehettek, helyzetgyakorlatokban kipróbálhatták milyen a jó és milyen a rossz oldalon állni. Szabadon választott memoriterek segítségével humoros beszédgyakorlatok részesei lehettek, megismerkedhettek különböző színházi technikákkal, sőt a bátrabbak jelenetet is rendezhettek.

A Piceszínház színészeinek köszönhetően fergeteges délutánban volt részük tanulóinknak.

21. Tanulmányi, kulturális rendezvény – A Magyar Kultúra Napja 2020.01.24.

2020. január 22-én iskolánk néptánc bemutatóval és élózenés táncházzal emlékezett meg a Magyar Kultúra napjáról. A programon iskolánk tanulóin kívül jelen voltak a balatoni székhely iskola testvériskolás pályázatában résztvevő tanulók is.

A gyerekeknek lehetőségük nyílt arra, hogy megismerkedjenek a népi hangszerekkel, a különbözó tájegységek viseleteivel és kipróbálhassák a magyar néptánc ritmikus mozdulatsorait.

Elsőként Ronyecz Ákos, az Ózdi Néptánc Egyesület művészeti vezetője és felesége, Zsuzsa, mezőségi és szilágysági táncokat mutatott be, 10 éves kislányuk Sára, aki a Bolyki Tamás Általános Iskola Vadszilvák gyermek néptánc csoport tagja, akrobatikus ügyességgel mezőföldi üveges táncot adott elő.

Óket követte Király Tibor és zenekara, akik moldvai csángó dallamokra húzták a talpalávalót. A táncokat Győrffi Katalin, a Szabad Szombat Táncegyüttes egyik alapító tagja tanította meg. A gyerekek élvezettel csatlakoztak a közös tánchoz.

Ez a délután megfelelő alkalom volt tanulóink számára, hogy a mai modern világban felelevenítsük régi hagyományainkat, nemzeti értékeinket.

 

20. Tanulmányi, kulturális rendezvény – Budapesti kirándulás 2020.01.17.

Intézményünk 50 tanulója 5 kísérővel január 17-én látogatást tett a Parlamentben. Idegenvezetővel először a főbejárati részt tekintettük meg, a díszlépcsőt az oroszlánszobrokkal. Innen a kupolacsarnokba vezetett az utunk, ahol jelenleg a szent koronát is őrzik. Itt a diákjaink ügyesen felismerték a királyszobrokat, amiért elismerést zsebelhettek be az idegenvezetőtől.

Mivel a Tisztelt Ház nem ülésezett, így a képviselőházi ülésterembe is bejuthattunk, megismerkedhettünk a szavazások menetével, az ülések rendjével.

A látogatás végén megtekintettük a kiállítást, mely az Országház történetét, a parlamentarizmus gyökereit, kialakulását, fejlődését mutatja be. A gyerekek nagyon érdekesnek találták a látogatást, sok új információval gazdagodtak.

A parlamenti látogatás után megérkeztünk a budapesti Campona bevásárlóközpontba. Látogatásunk célja a Tropicarium és Óceanárium volt. A gyerekek izgatottan várták, hogy megnézhessék a különleges állatokat. A belépés után édesvízi akváriumokat láthattunk hatalmas pontyokkal, sügérekkel. Diákjaink ezeket többnyire ügyesen fel is ismerték. A következő kapun belépve trópusi környezet tárult elénk. A fákon apró majmok ugráltak, a terráriumokban hatalmas pitonok, szárazföldi teknősök pihentek.

Az egyik leglátványosabb dolog, a trópusi esőerdő volt, ahol még egy hirtelen jött esőt is imitáltak. Sokáig néztük érdeklődve a hatalmas aligátorokat. A másik izgalmas dolog, az a hatalmas akvárium volt, ahol többféle cápa úszkált. Utunkat a medúzák akváriumával és rája simogatással zártuk. Kiválóan éreztük magunkat.

 

Intézmények közti kapcsolatfelvétel – 2020.01.10.

A találkozón 3 balatoni és 3 tiszaújvárosi pedagógus vett részt. Már ismerősként köszöntöttük egymást és értékeltük a két éves közös program tapasztalatait.

A pályázat megvalósítása során hat alkalommal vehettek részt a két intézmény tanulói és pedagógusai kétnapos személyes találkozón és egy alkalommal közösen táborozhattak négy napig Mátrafüreden. A kétnapos találkozókat úgy szerveztük, hogy a gyerekek eljuthattak három helyszínre is: a főpályázó intézmény csoportja négyszer Tiszaújvárosba látogatott, a tiszaújvárosiakat pedig egyszer a székhelyiskolában Balatonban, egyszer pedig a tagiskolában Borsodszentgyörgyön láttuk vendégül.

A programokat úgy állítottuk össze, hogy az tükrözze a vendéglátó iskola arculatát, a gyerekek jól érezzék magukat, a kulturális és sporttevékenységek során alkalmuk legyen egymást megismerni. A tábor is alkalmat adott ilyen programok szervezésére.

Örülünk, hogy a pályázat során eljuthattunk gyermekeinkkel új helyekre, megismerkedhettünk más iskola tanulóival és pedagógusaival. A szép élmények közben új kapcsolatok, barátságok szövődtek, amelyek még később is élni fognak.

19. Tanulmányi, kulturális rendezvény – Tutanhamon rejtélye és kincsei kiállítás Budapesten 2020.01.10.

  1. január 10-én intézményünk diákjai a testvériskolás pályázat keretein belül részt vettek egy újabb kulturális rendezvényen. Budapestre utaztunk a Tutanhamon rejtélye és kincsei című kiállítást megtekinteni.

A busz Borsodszentgyörgyről indult. 25 borsodszentgyörgyi diákkal és 25 balatoni diákkal. A gyerekek felügyeletéről 5 kísérő gondoskodott. Egy kis pihenővel, egy megállással érkeztünk meg Budapestre. A Király utca felé haladva megálltunk a Bazilikánál, kívülről megcsodáltuk a szép épületet.

A tárlatvezetés előtt tíz perccel érkeztünk a kiállítóteremhez.

Egy pici várakozás után bemehettünk és kezdődhetett a tárlatvezetés. A kiállítás beszámolt a sír felfedezésének történetéről, Tutanhamon bebalzsamozásáról, magáról a régészeti leletről, az egyiptomi halottkultuszról egyaránt.

A csodálatos tárgyak ámulatba ejtettek bennünket. A gyerekek fegyelmezetten, figyelmesen vonultak teremről teremre, ügyesen válaszoltak az időnként feltett kérdésekre. Sok csodálatos tárgyat láttunk, hasznos információkkal gazdagodtunk.

Óriási élményben volt részünk.

Délutáni foglalkozás – 2019. december 2. rész

A kiválasztó szervrendszer

Az óra elején utaltunk az előző órai anyagra, hiszen immunrendszerünk erőssége függ a kiválasztó szervrendszerünk helyes működésétől. Ez utóbbi lényege, hogy a vérünkben lévő káros anyagokat szeretné valamilyen úton a külvilágba juttatni.

Beszéltünk a kiválasztó szervrendszer feladatairól, a méregtelenítés fontosságáról. A méregtelenítés történhet bőrön keresztül verejtékezéssel (szauna, sport), kilégzéssel is méreganyagtól szabadulunk meg, de legfontosabb feladata a vizeletkiválasztó szervrendszerünknek, a vesének van. Ennek működését szemlélteti egy kisfilm: „A kiválasztás szervrendszere” címmel. Ebből megtudtuk a vese legfontosabb jellemzőit, méreteit, részeit. Megnézhettük metszőlapját és megtudtuk annak működését. láthattuk, hogy miért fontos a szervezetünknek a napi kb. két liter folyadék bevitele.

Az órán sok hasznos ismeretet láthattak, hallhattak a tanulók.

A kiválasztó szervrendszer egészségének fenntartása, betegségei

Az óra elején felelevenítettük a múlt órán tanultakat a vese jellemzőiről, feladatáról, működéséről. Ebben segítségünkre volt egy párperces kisfilm a YouTube-ról. Miután ezt átbeszéltük, a vesebetegségekről néztünk egy filmet. Hallottunk benne a betegséget kiváltó tényezőkről (magas vérnyomás, cukorbetegség, érelmeszesedés, helytelen táplálkozás, kevés folyadékbevitel, stb.) Megbeszéltük, hogy mit tehetünk vesénk védelme érdekében. Az óra második felében pedig szakember adott nekünk 8 jótanácsot (YouTube) a vesék állapotának megőrzése érdekében. Fontos volt megemlíteni, hogy a lányok helytelen, könnyelmű öltözködése télen milyen komoly veseproblémákhoz vezethetnek. Azt hiszem a szakember tanácsai nyitott fülekre talált.

A mozgási szervrendszer

A kiinduló kérdés az volt az óra elején, hogy miért is fontos az ember életében a mozgás (annak fizikai és lelki hatásai), és mi teszi a mindennapi mozgásunkat lehetővé (a csontváz és az izomzat szerepe). Egy animációs kisfilm (Alma és Véda azt kérdezi: Hány csontja van az embernek?) négy és fél percben nagy segítségünkre volt. Közérthetően és humorosan mondták el a film alkotói a legfontosabb tudnivalókat.

Ezután megbeszéltük, átismételtük a kisfilm alapján a vázrendszer szerepét. (A tanulók labdapasszolással tettek fel kérdéseket egymásnak és adtak rá választ.) Ezután a csontok szerkezetéről láttunk egy rövid filmet (4:24), melyben a csontváz felépítését is alaposan megismerhettük. A csontok egymáshoz való kapcsolódásainak lehetőségeit is egy kisfilmből tudtuk meg: „Csontok közötti kapcsolat” címmel.

Az óra végén a mozgás szervrendszerének leggyakoribb elváltozásait érintettük, utalva arra, hogy a következő óra témája ez lesz.

Délutáni foglalkozás – 2019. december 1. rész

A keringési rendszer egészségének fenntartása

Az óra elejét ismétléssel kezdtük a keringési rendszerről: egy két és fél perces kisfilmet néztünk meg „A keringés és a szívciklus címmel”. A látottakról a tanulók párban tettek fel egymásnak kérdéseket. Utána kiscsoportokba rendeződve én tettem fel villámkérdéseket (Mi a keringés központja? Hol foglal helyet a szív? Hány rétegű a szívfal? Milyen irányú lehet a vér áramlása? Hány üregű az emberi szív? Mit jelent a kis vérkör, nagy vérkör fogalma? Mi a pulzus? Mi az EKG? Mit jelent a szívciklus kifejezés? stb.), s a csoportok egymástól rabolva válaszolhatták meg a kérdéseket.

Az óra második részében A szív és az érrendszer betegségeiről beszélgettünk.

Először az eddigi tapasztalataikat gyűjtöttük össze: a családban v. közeli ismerősi körben előforduló ilyen típusú betegségekről beszéltek a gyerekek. Ezután megnéztünk egy hat perces kisfilmet ebben a témakörben. Szakembertől hallottunk az érszűkületről, a trombózisról, az embóliáról, a szívinfarktusról. Megismerkedtek új fogalmakkal: kardiológus, rossz koleszterin (LDL), jó koleszterin (HDL), stb.

Az óra végén ezen betegségek megelőzési lehetőségeiről beszélgettünk. Csoportokban vitáztak, és győzték meg egymást a helyes táplálkozásról, a rendszeres testmozgásról, a stressz elkerülésének, kezelésének lehetőségeiről. Hatékony óra volt.

 Az immunrendszer

Az óra első perceiben összegyűjtöttük az egészségünket befolyásoló tényezőket (környezeti terhelés; méreganyagok az élelmiszerekben; csökkentett tápanyagtartalom az élelmiszereinkben; állandó stressz; mozgásszegény életmód; önpusztító életvitel; túlzott gyógyszerfogyasztás). Ezt követően az immunrendszer fogalmát beszéltük meg és megkerestük a Wikipédián. Beszéltünk a természetes (velünk született) és a szerzett immunitás jellemzőiről.

Megnéztünk egy szórakoztató kisfilmet, mely humoros stílusban magyarázta meg a gyereknek a baktérium és a vírus közötti különbséget. Aztán Barnai Roberto beszélt nekünk közérthetően az immunrendszerről (YouTube). Érintettük az immunrendszeri betegségeket, és beszélgettünk a súlyos immunhiányos állapotok jellemzőiről. Végül az egészséges táplálkozás immunerősítő hatásáról estt szó.

 

Tantárgyi fejlesztés – 2019. december

A kamaszok többségének mindig az a legfontosabb mit mondanak, mit gondolnak róluk a társaik. Nincs ez másképp a neten való jelenlétkor sem. Ami trend, azt illik követni. A decemberi foglakozások egyik fő kérdése az volt: Valóban így van? Mivel mindenki látja, amit posztolunk, ezért jól meg kell gondolnunk, mielőtt bármit kiteszünk magunkról. Olyan információkat adjunk magunkról csak, amelyekkel nem hozunk bajt magunkra és családtagjainkra. Másrészt azt is meg kell gondolnunk kivel állunk szóba. Sosem tudhatjuk, kit rejt a profil. Ahogy ők nem az igazi életkorukkal regisztráltak, úgy mások sem. Egy meggondolatlan kapcsolatfelvétel aztán átcsaphat zaklatásba. Itt beszéltünk arról, ha valaki ilyen helyzetbe kerülne, azonnal felnőtt, lehetőleg a szülő segítségét kell kérni. Ha mégsem akar otthon szólni erről, mert fél a következményektől, akkor kérhet online segítséget is.(pl. KÉK vonal).

8. Előadás – Egészséges életmód: Mézes reggeli 2019.12.16.

Testvériskolás pályázatunk keretében az egészséges táplálkozás népszerűsítésére szerveztünk előadást a borsodszentgyörgyi tagiskolában.

A programon a borsodszentgyörgyi tanulókon kívül részt vettek azok a balatoni általános iskolások is, akik már korábban bekapcsolódtak az „Együtt testvérként” projektbe.

Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület 2017-ben indította útjára a „Mézes reggeli” programját, melynek keretében minél több általános iskoláskorú gyerekkel próbálják megkedveltetni a mézfogyasztást. Sajnos a gyerekek nagyon keveset tudnak a méhekről és a méhészkedésről, ezért az előadás elején a legalapvetőbb tudnivalókról esett szó, melynek fő témái a következők voltak:

  • a házi méh testfelépítése, életmódja
  • a méhcsalád tagjai, munkamegosztásuk
  • a mézkészítés
  • mézelő növények, mézfajták

Az előadás alkalmával a tanulók megismerkedhettek a leggyakrabban használt méhészeti eszközökkel is. A program végén pedig lehetőség nyílt különböző mézek kóstolására is.

A gyerekek tízóraira ízlelgették a ritkább mézharmat mézet és repcemézet is.

Bízunk benne, hogy egyre több étkezés alkalmával kerül a családok asztalára a jó minőségű magyar méz!

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support