5. Személyes találkozó 2. nap – 2019.09.27.

Másnap, szeptember 27-én (pénteken) jutott még idő egy kis beszélgetésre, majd a szobák kitakarítása és elhagyása után újra átvonultunk az iskolába, hogy folytatódjon a közös program. A reggelit követően sor került egy közös éneklésre, ahol elénekeltek egy gyönyörű dalt közösen és ezt követően a gyerekek táncházban szórakozhattak, amely kiváló hangulatban telt, és megmozgatott kicsiket és nagyokat egyaránt. A színvonalas zenés-táncos program és a finom ebédet követően jutott még idő egy kis közös játékra (footballozás és labdázás az udvaron) is. A program végén megajándékoztuk egymást és megbeszéltük a következő személyes találkozó részleteit. A program végén elmondhatjuk, hogy élményekkel gazdagodva indultunk haza és kivétel nélkül várja mindenki a következő találkozót. Útközben hazafelé megálltunk Muhinál, ahol a buszon fölelevenítettük a muhi csatával kapcsolatos történelmi ismereteinket, Akik már tanultak erről az eseményről, ügyesen, egymással versengve idézték föl az ismereteiket, akik pedig még nem tartanak ennél a történelmi korszaknál, érdeklődve hallgatták a tanárnőjük által elmondott érdekességeket, majd körbesétálva megtekintettük az emlékhelyet. Tartalmas két napot tudhatunk magunk mögött, reméljük tanulóinknak is sikerült maradandó emlékeket szerezniük.

5. Személyes találkozó 1. nap – 2019.09.26.

2019. szeptember 26-án (csütörtökön) a Gárdonyi Géza Katolikus Általános Iskola és Óvoda és a Tiszaújvárosi Szent István Katolikus Általános Iskola tanulói ismét találkoztak egymással.

A balatoni és borsodszentgyörgyi gyerekek 14 óra után érkeztek meg Tiszaújvárosba. A település azon gyerekek számára, akik nem vettek részt még a programban, eddig ismeretlen terület volt, hiszen sokan nem jártak még Magyarország ezen részén. Voltak, akik a város népszerű strandját, a Termálfürdő Komplexum – gyógyfürdőjét ismerik, mert családjukkal jártak már itt, amely 1200 méter mélységből feltörő 57 Celsius fokos termálvízzel működik. Kíváncsian várták, hogy milyen lesz a szállásuk a kollégiumban, illetve milyen programokon vehetnek majd részt. Az iskolában ebéd után találkoztak a tiszaújvárosi gyerekekkel, majd ezt követően együtt sétáltak át a közelben található Angyal Sport Klub squash és bowling pályára, ahol egyéni- és csapatbajnokságokat is rendeznek. A pálya a debreceni Cívis Egyesület hazai pályája, itt bonyolítják a hazai versenyeket és edzéseket. A gyerekek közül sokat most ismerkedtek először ezzel a sporttal, de nagy sikere volt a csocsóasztalnak is, amelyet már gyakorlottan kezeltek. A kellemes időtöltés után az, iskolában közösen, kidobó- és football mérkőzésen mérhették össze erejüket. A tiszaújvárosi gyerekek nagy lelkesedéssel fogadták a vendég tanulókat, és akkor sem voltak csalódottak, amikor mind a kidobós játékban, mind a fociban a vendégek nyerték a mérkőzéseket. Új barátságok szövődtek, de sok tanulót már ismerősként üdvözölhettek, hiszen az eddigi személyes találkozókról és a táborból már sokat ismerték egymást. Sok fotó készült ezekről az ismerkedős percekről is. A finom vacsora (bolognai spagetti) után érkeztünk az iskola kollégiumába, ahol a szálláshelyünk volt. A gyerekek nagyon élvezték a beköltözést, a háromágyas szobákban sikerült is kialakítani a már megszokott baráti társaságokat. Az est további részét beszélgetéssel és közösségfejlesztő játékokkal töltötték. Az asztalitenisz mérkőzésekbe nevelőik is szívesen bekapcsolódtak, majd a vidám estét követően tértek nyugovóra.

15. Tanulmányi, kulturális rendezvény – A Gödöllői Királyi Kastély és a Máriabesnyői Bazilika megtekintése 2019.10.07.

Már nagyon várták a diákok ezt a napot, hiszen a tanulmányi kirándulás keretében eljuthattak a Gödöllői Királyi Kastélyba. Útközben a gyerekek kiselőadásaikat a buszon lévő mikrofonon keresztül olvasták fel diáktársaiknak. Sok hasznos és érdekes ismertetőt tartottak. Többek között a Grassalkovichok családjáról, Erzsébet királynő életéről, a kastély több évszázados történetének bemutatásával keltették fel a diáktársaik érdeklődését. A buszunk 10.00 órára érkezett Gödöllőre.

A 10.30-kor kezdődő tárlatvezetéssel irányított kastélylátogatáson két csoportban vettünk részt. Időutazásunk során, a csodálatos barokk stílusú szobák, termek megtekintése közben rengeteg érdekességet tudhattunk meg a kastély lakóiról, a Grassalkovichokról, Mária Teréziáról, Sissi királynőről. A kastélylátogatás során hatalmas festmények színesítették a gyerekek fantáziáját.

A tárlatvezetés végeztével kellemes sétát tettünk a kastély csodálatos parkjában. Az arborétum változatos növényvilágát a két biológia tanárnő mutatta be a gyerekeknek.

A kastélyhoz alig néhány perc sétára található Gödöllő főtere. A gyerekek előzetes felkészülésével bemutatásra került a város rövid története.

Utazásunk utolsó tervezett állomása a Máriabesnyői Nagyboldogasszony Bazilika volt. A térség egyik legfontosabb nevezetessége ez a búcsújáró templom, amely a magyarországi Mária-kegyhelyek közül a második leglátogatottabb zarándokhely.

A kirándulás kiválóan sikerült. Minden utazó sok új történelmi és irodalmi ismerettel, élménnyel lett gazdagabb.

14. Tanulmányi, kulturális rendezvény – Edelényi Kastélytúra 2019.09.20.

2019. szept. 26-án 9 órára érkeztünk Edelénybe, az edelényi kastélyszigetre, hogy megtekintsük az eredeti szépségében felújított L’Huillier – Coburg kastélyt. A kastély méreteit tekintve Magyarország hetedik legnagyobb kastélya, 2500 négyzetméter alapterületű. A magyarországi kora barokk építészet kiemelkedő emléke. Építtetője bizonyosan Jean-Francois L’Huillier, ám építésének pontos ideje még nem teljesen tisztázott. Valószínűsíthető, hogy 1715 és 1730 között épült. Az építtető gróf halála után felesége, Marie-Madeleine de Saint-Croix fejezte be a kastély építését. Az építtető unokája Ludmilla és az ő második férje Esterházy István gróf idején végezték a legjelentősebb átalakításokat 1820-ig. A házaspár a Felső-Magyarországon foglalkoztatott vándor festőt Lieb Ferencet bízta meg hat szoba kifestésével. A legnagyobb összefüggő magyarországi rokokó falképek 1770-ben készültek el, melyek Közép Európa egyetlen ilyen épségben megmaradt képei.

Tanulóinkkal először egy mozi terembe ültünk be, ahol a megfelelő szemüveg felvétele után 3D-s filmen, mintegy fél órában kezdtük el a kastély felfedezését. A film a felvidéki vándorfestő, Lieb Ferenc Edelényben töltött egy évét mutatja be. A filmben a hat festett szoba története elevenedik meg. Ezután egy sokszínű, a tanulókhoz alkalmazkodó tárlatvezetéssel ismerhettük meg a kastély történetét.

A kastély fő homlokzata az itáliai barokk palotákat idézi, a két szélső torony viszont a közép európai várépítészetre utal. A fő homlokzatot címerek díszítik. Az étkező helyiség falait a rokokó udvarlás jelenetei díszítik, de megcsodálhatjuk itt Vénuszt a szerelem istennőjét is hattyúk vontatta hintaján. A korabeli társasági élet pillanatai elevenednek meg a falakon, köztük a hintázó nő alakja. A négy évszak szobájában az évszakok szimbolikus ábrázolását láthatjuk. A mennyezeten a négy őselem jelképei elevenednek meg; a vizet a korsós figura; a tüzet a gránátos alak, a földet a gyümölcskosaras Puttó, a levegőt pedig a szélforgót tartó alak jelképezi. Az urasági háló mennyezetén, a sason lovagló Zeuszt láthatjuk. A szobához tartozó háló fülke fölött látható a falképek egyik legmegkapóbb részlete, a kézcsók jelenet. Vele szemben egy cigányzenész, egy pipázó cigányasszony; talán a kor híres cigányprímásának, Cinka Pannának az egyetlen hiteles képe látható. A grófnő szobájához tartozó kis kabinet mennyezetén a négy kontinens jelképes ábrázolása látható: Ázsia a tevével, Afrika az elefánttal, Amerika a papagájjal. Sajnos Európa falképe az idők során megsemmisült. A kőből épült kandallók kívülről voltak fűthetők. Az egyik szobában egy korabeli rádióriportot is meghallgathattunk, melyben Ludmilla grófnő Szent Kereszt rendbe való avatásáról értesülhettünk.

1820-tól az épület pusztulásnak indult, mivel nem használták főúri rezidenciának. Bontani kezdték, a berendezéseit széthordták. 1928-ban a kastély végleg a magyar állam tulajdonába került. Ekkortól történtek kisebb állagmegóvási munkák, de az 1990-es években már mindenütt csak a pusztulást lehetett látni.

A 2009-2014 közötti felújítás az Európai Unió és a Magyar Kormány hathatós támogatásával valósult meg. A kastélylátogatás nagyon hasznos és tanulságos volt a gyerekek számára, hiszen a történelem, a magyar irodalom és a művészettörténet műveltségterületen elsajátítandó ismeretekhez nagyon jó és sok segítséget nyújtott, lehetővé téve az élményszerű ismeretszerzést.

dav

Nyári tábor 4. nap – 7-8. foglalkozás

  1. foglalkozás: Az internet veszélyei

Katolikus iskolaként nagyon fontosnak tartjuk a testi egészség fejlesztése mellett diákjaink lelkiekben történő erősítését is. A gyermekek védelme az internet káros tartalmaival szemben kiemelt feladat számunkra. Mivel a gyerekek az életkori sajátosságaikból adódóan nem képesek helyesen válogatni a kapott információk közül, ezért tűztük ki célul, hogy a foglalkozás állomásain megismertetjük őket az internet veszélyeivel. Játékos formában hívtuk fel a figyelmüket a világháló számos veszélyeire. Az internet veszélyeit anagrammában rejtettük el. A szituációs játékban különböző élethelyzetekből ragadtunk ki példákat, amelyekről véleményt nyilvánítottak, egymásnak tanácsokat adtak a hasonló esetek elkerülésére.

  1. foglalkozás: Az internet előnyei

Diákjaink mindennapjai elképzelhetetlenek internet használat nélkül: kapcsolattartásra, ismeretszerzésre, szórakozásra teljesen természetes módon használják. Azt a feladatot adtuk táborozóinknak, hogy készítsenek plakátot, montázst arról, miképpen használják az internet nyújtotta lehetőségeket. A feladat megmozgatta a gyerekek fantáziáját, különböző technikákkal: filc tollal, zsírkrétával dolgoztak. Fontos szempontnak tartottuk, hogy egy-egy csapatba mindkét iskolából érkezett diákok kerüljenek, ezzel is fejlesztve szociális kompetenciájukat, empatikus képességeiket. Remek alkotások születtek, amelyekből egy rögtönzött kiállítást rendeztünk. A csapatok ismertették céljukat, hogy mire szerették volna felhívni társaik figyelmét. Mindenki megtanult megfelelő módon véleményt nyilvánítani, más véleményét elfogadni; ezek által is fejlődött vitakultúrájuk. A kialakult baráti kapcsolatokat az internet közösségi oldalain folytatják.

bst
bty
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

dav
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyári tábor 3. nap – 5-6. foglalkozás

  1. foglalkozás: Testi-lelki egészség: Akadályverseny

Az akadályverseny állomásain activity, táplálkozással kapcsolatos totók, az élhetőbb környezetről mágneses táblakép készítése, tánctanulás és akadálypálya teljesítése volt a feladat. A 20 fős csapatok ezeket a feladatokat forgószínpad szerűen oldották meg. A testvériskolás táborozók barátságának elmélyítését segítette, hogy a csapatokat véletlenszerűen alakítottuk ki. A tanulók előzetes ismereteire alapozva a feladatok játékos formában valósultak meg. Az akadálypályán használt sporteszközökkel a szenzomotoros képességek fejlesztését is megvalósítottuk. Az akadálypálya sikeres teljesítésével állóképességüket, önbizalmukat növeltük. A program végén a tanulók az egyik állomáson megtanult koreográfiát közösen bemutatták, amivel az volt a célunk, hogy a 3 helyszínről érkezett diákok közösségi érzését erősítsük a kellemes környezetben.

  1. foglalkozás: Egészséges életmód – Kézműves foglalkozás

Az egészséges életmódra nevelés fontos része mindennapjainknak. Nemcsak szorgalmi időben, hanem a tábori programok szervezésében is fontos szerepet kap, ezért játékos, kézműves foglalkozásokon keresztül valósítottuk meg céljainkat. A tanulók életkori sajátosságait figyelembe véve sokféle tevékenykedtető foglalkozást terveztünk. A finommotorikus képességek fejlesztését szolgálta a zöldség- és gyümölcskompozíciók készítése gyurmából. Az egészséges életmódot megjelenítő képek (sport, szabadidős, gyümölcstál) összeillesztése a finommotorikus képességek, térlátás, logikus gondolkodás fejlesztését szolgálta. A képekhez kapcsolódva megvalósult a diákok ismereteinek fejlesztése, a személyiségfejlesztés, megvalósult a diákok közötti együttműködés. Az egyik legsikeresebb foglalkozásnak bizonyult a 3D-s gyümölcsök készítése színes papírból.

bty
bty
bdr

Nyári tábor 3. nap – szabadidős program: Íjászkodás

2. szabadidős program: Íjászkodás

A foglalkozás a honfoglalás történelmi áttekintésével kezdődött. Megismerték a vándorlás állomásait, a honfoglalás fő mozzanatait egészen a kalandozásig. Ezalatt bemutatásra kerültek honfoglaló őseink ruházata, harci eszközei, használati tárgyai. Egy harci jelenet játékos szimulálásával tanulóink megismerhették őseink harcmodorát. A gyerekek bevonásával interaktív módon szemléltették a különböző fegyvereket, a bőr- és fémből készült védőeszközök hatékonyságát. Az íjászat program során megismertettük a gyerekekkel a kor jellegzetes ruházatát, fegyverzetét, azok használatát. Rövid áttekintést kaptunk a honfoglaláskori íjak készítésének módjáról, a felhasznált nyersanyagokról, az alkalmazott nyílvesszőkről. Megismerték az íjászat alapjait: a helyes tartás, célzás, horgonyzás, oldás lépéseit. Megtudták, milyen az ösztönös célzás. Felejthetetlen élmény volt minden táborozó számára, hogy csoportokba szerveződve személyesen is átélhették az íjászkodás izgalmát, örömét. Mindezt a szabad levegőn tették, közben mozogtak és a baráti beszélgetések során folytatódott az ismerkedés.

bdr
bty
bty
bdr
bdr
bty

 

Nyári tábor 2. nap – 4. foglalkozás és szabadidős program

  1. foglalkozás: Egészséges táplálkozás – vitaminok

Zöldségek és gyümölcsök gipszformába öntése és festése.

A gyerekek ideális növekedéséhez, testi lelki és értelmi fejlődéséhez nélkülözhetetlen a megfelelő táplálkozás. A gyümölcs és zöldségfélék számos létfontosságú tápanyagot tartalmaznak, értékes rost, ásványi anyag és vitaminforrások. Arra figyeljünk, hogy lehetőleg mindig az évszaknak megfelelő, friss zöldségféléket és gyümölcsöket fogyasszunk és igyekezzünk azokat nyersen az étrendünkbe iktatni. Kézműves foglalkozás keretében gipszből öntött zöldségeket és gyümölcsöket készítettünk. A gipszöntés technikáját a gyerekek is elsajátították. Híg tejföl sűrűségű masszát kellett kikeverni gipsz és víz elegyéből, majd azt a gipszöntő formába kellett önteni. Amikor a massza megszilárdult, kivettük a formából és hagytuk megszáradni. Az elkészült formákat vízfestékkel dekorálták.

  1. szabadidős program: Páros bob csúszás

2019.06.25-én lehetőséget biztosítottunk táborozó gyerekeink számára, hogy az ország legmagasabban fekvő 930 m hosszú bob pályáján lecsússzanak. Reggel már nyitásra érkeztünk az Oxygén Adrenalin Parkba, hogy elkerüljük a zsúfoltságot. Felhívtuk figyelmüket a balesetmegelőzésre, beosztottuk a párokat és a pálya felhúzó szakaszán tanulóink gyönyörködhettek a szép kilátásban. A pálya legmagasabb pontjára érve a bob leakadt a felhúzó kötélről és innentől kezdve mindenki maga dönthette el, hogy milyen sebességgel siklik le. Az ügyesebbek és a bátrabbak akár 42 km/h sebességgel is száguldozhattak.

A gyerekeknek nagyon tetszett a program és volt olyan tanuló, aki saját zsebpénzén tizenötször is lecsúszott. A többség azonban kíváncsi volt a Park további játékaira is, néhányan átmentek a függőhídon, kipróbálták a vízi akadálypályát, vízigömböcöt, erdei kalandparkot. Mulatságos volt a trükkös kerékpárral biciklizni és sakktáblán sétálgatni ahol a gyanútlan vendég alatt vízsugár lövellt a magasba. A délelőtti program végén egyesek gyalog, mások libegővel tértek vissza a szálláshelyünkre.

bty

bdr
bdr

Nyári tábor 2. nap – 3. foglalkozás

  1. foglalkozás: A rendszeres testmozgás egészségügyi előnyei, jótékony hatásai szervezetünkre

(előadás – beszélgetés)

Előadásom elején röviden bemutatkoztam és elmondtam, milyen kapcsolatban voltam-vagyok a sporttal. Aktívan kézilabdáztam, mint igazolt versenyző. A rendszeres heti egy edzések és a hétvégi mérkőzések hatására jól éreztem magam és bírtam az iramot. Sajnos az utóbbi időben már kevesebbet mozgok, amit érzek is magamon. Hamarabb fáradok és tervezem, hogy saját magam egészsége érdekében újra rendszeresen elkezdem a testedzést. Úgy érzem, hogy ezzel a bevezetővel megalapoztam a tanulók figyelmének felkeltését és ébren tartását.

Kimutatták, hogy a tudatosan felépített és végzett rendszeres testmozgásnak, mint mentális, mint fizikai szempontból is számos jótékony hatása van szervezetünkre. Bármiféle izomösszehúzódással járó testmozgás, amely energiaráfordítással jár, és ezáltal kalóriát égetünk el, összefügg az egészséggel és az életminőséggel. Már heti 5 alkalommal végzett kb. fél órás könnyű mozgás is pozitívan hat az egészségünkre. Találjunk olyan mozgásformát, melyet élvezettel végzünk! A hangsúly mindig a rendszerességben van! Fontos hogy mindig az életkorunknak, az egészségi és edzettségi állapotunknak megfelelő mozgást válasszunk! Máskülönben előfordulhat, hogy megsérülünk, vagy túlterheljük szervezetünket, amely hosszú távon súlyos következményekkel járhat!

Előadásom végén lehetőséget biztosítottam a témához kapcsolódó kérdések feltevésére, beszélgetésre, amivel néhányan éltek is.

Nyári tábor 1. nap – 1-2. foglalkozás

  1. foglalkozás: Az egészséges táplálkozás

Az első foglalkozás az egészséges életmódhoz, azon beleül az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódott. A csoportok tagjait számhúzás döntötte el, így gyorsan csoportokba tudtak rendeződni. Ezt követően megkapták az előre nyomtatott lapokon a feladatot, mely a négy évszaknak megfelelő idény zöldségeket, gyümölcsöket, ill. az oda illő élelmiszereket kellett tartalmaznia. A munka végeztével minden csoport felolvasott egy évszaknak megfelelő étrendet. Néhányan csapat igazán ötletesen, ügyesen oldotta meg a feladatot.

  1. foglalkozás: Egészséges életmód – mozgás

Sorverseny: 1.feladat: A tanár rátette az első gyerekre a karikát, ha az leesett a földre, akkor felvette a tanuló, megfordult és ő rakta a másik tanulóra. Így ment végig a karika, mikor az utolsó gyerekre ért az oszlop kezet fogott és a karikán át kellett bújni a kezek elengedése nélkül, míg a karika az első tanuló kezébe ért. Az a csapat nyert, aki előbb tudta végrehajtani a feladatot.

2.feladat: Jelölőmezeket adtunk ki az oszlop első gyerekeinek, akik felvették. Sípszóra megfordult a háta mögött lévő társához, akinek meg kellett fognia a vállát és a segítőnek pedig át kellett húznia a trikót a másik tanulóra. Ez ismétlődött végig, míg az utolsó tanulóra került a trikó.

3.feladat: Az oszlop szorosan egymás mögött magas tartásban. Az első tanulón jelölőmez, kezében labda, amit hátra kellett adnia az oszlopnak, amíg az a végére ért, amikor az utolsó tanulóhoz ért a labda előre szaladt vele és ő adta hátra a labdát. A feladat addig tart, míg az első gyerek vissza nem ér a helyére. A feladatokat értékeltem, megtapsoltuk egymást és következett a számháború.

Számháború: Tiszaújvárosiak védők, Balaton és Borsodszentgyörgy a támadók voltak.

A játékot ügyesen játszotta mind a két csapat. Több gyereket sikerült kiejteni, viszont a zászlót nem tudta a támadó csapat megszerezni, ezért a védők nyerték a játékot.

bty
bty
bty
bty
bty
bty
bty
bty

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support