Páterrock koncert Hernádnémetiben

  1. március 6-án mintegy 50 gyermekkel a Hernádnémetiben lévő római katolikus templomban vettünk részt a Páterrock együttes nagyböjtöt elindító zenés elmélkedésén.

A Páterrock fiatal papokból verbuválódott zenekar, mely célul tűzte ki a fiatalok megszólítását. Előadásaikra jellemző, hogy megkapó magyarázatokkal, bibliai utalásokkal, napjainkat is érintő gondolatokkal kötik össze az elhangzó zeneszámokat. Nagy erő van a jelenlétükben, és abban, ahogyan a színpadról megszólalnak.

Nem volt ez másképp ezen a szerdai délelőttön sem, ahol kb. 200 gyerek ült először megilletődve, majd egyre jobban az elhangzott dalok és gondolatok hatása alá kerülve.

Azt nyilatkozta egyszer az együttes vezetője, Galó Gábor atya, hogy nem „téríteni” járnak, hanem azért, hogy elgondolkodtassanak, élményt nyújtsanak, lelkeket érintsenek meg.

A mi fiataljaink ritkán vagy soha nem hallgatnak keresztény dalokat. Ezt jól tudják a zenekar tagjai is. Ezért nemcsak egyházi dalokat adtak elő, hanem a fiatalokhoz közel álló, az elmélkedésbe beleillő „civil” együttesek számait is. Ezzel is ráébresztve őket, hogy énekelni jó, énekelve könnyebb imádkozni. Meg is énekeltették a gyerekeket. Bár a koncert véget ért, a dalok maradtak, hiszen a buszon hazafelé dúdolgatták a tanulók. Megtapasztalhatták, milyen sokat adhat a zene, ezen az úton is erősítve Istenhez tartozásukat.

Látogatás Alsózsolcán

2019. február 11-én iskolánk tanulói a szomszédos település, Alsózsolca, történetével ismerkedhettek meg.

A sétát Lengyelné Béres Klára vezette. Elmesélte a város „nagy”szülöttjeinek, a Vay családnak a  történetét, életútjukat, a településhez fűződő kapcsolataikat.

A séta első állomása a városi sírkert bejáratánál elhelyezkedő Vay család kriptája volt. A kripta az 1800-as években épült, műemlék, a család sok tagjának nyughelye.

Utunk innen a város református templomába vezetett, melynek építése szintén a Vay család anyagi finanszírozásával valósult meg. Az 1789-95 között, késő barokk stílusban épült templomot  Báró Vay Miklós építtette. A család sokat tett a település gazdasági és szellemi fejlődéséért. A gyerekek érdeklődve hallgatták a családi összefonódások történetét.

A templomból a szomszédságban található helytörténeti kiállításra vezetett utunk. A gyűjteménynek helyet adó épület régen iskolaként, illetve kántortanítói lakásként funkcionált. Itt helyezték el Alsózsolca történetének fontos emlékeit. A sokszínű anyag a bronzkortól napjainkig mutatja be tárgyak, tablók segítségével az itt élő és valaha élt emberek történetét.

2010 óta látogatható a kiállítás, amelyet az iskolások helytörténeti órák, honismereti táborok, foglakozások tartására is használnak.

Kellemesen elfáradva, sok-sok új információval gazdagodva tértünk vissza Felsőzsolcára.

Személyes találkozó

Sárospatak, 2018. november 13. Az első nap

Elérkezett a várva várt nap, melyre a gyerekek és a kísérő pedagógusok nagy izgalommal készülődtek. Megérkeztünk Sárospatakra, ahol a Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola képviselői köszöntöttek minket. Érkezésünket követően közösségépítő játékon vettünk részt. Ezután különböző népek, országok köszönési, üdvözlési formáival, módjaival ismerkedhettek meg, sőt egymást is így köszöntötték. Majd előadást hallgattunk meg az egészséges életmód fontosságáról.

Közös program után ellátogattunk a Szent Erzsébet Házba, amely Szent Erzsébet életéhez, életútjához, tevékenységéhez kapcsolódott. Megtekintettük a zászlókiállítást is. Kíváncsian vártuk a találkozást a Szent Erzsébet nővérekkel. Érdeklődéssel hallgattuk, ahogyan az életükről, tevékenységeikről meséltek. Nagyon örültünk a tőlük kapott ajándékoknak. Rövid sétát tettünk a csodálatos Szent negyedben.

Visszamentünk az iskolába, ahol érdekes előadást hallhattunk a Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola igazgatónőjétől, aki az intézmény és a nővérek mindennapi kapcsolatáról tartott élménybeszámolót. Jó hangulatú, tartalmas napot zártunk.

Későre járt az idő, a finom vacsora után elfoglaltuk a szálláshelyünket.

Sárospatak, 2018. november 13. A második nap

Kicsit nehezen indult a nap, de a finom reggeli után örömmel folytattuk a programokat az iskolában. A közös játék jó hangulatban kezdődött. Házigazdáink mindent megtettek azért, hogy felkeltsék és szinten tartsák érdeklődésünket. A közös játékos mozgás után a Felsőzsolcai Szent István Katolikus Általános Iskola bemutatása következett. Tízórai elfogyasztása után az internet biztonságos használatáról láttunk, hallottunk előadást. Az interaktív foglalkozás alatt meséltek személyes élményeikről, tapasztalataikról a közösségi portálok veszélyeiről. Legjobban az újabb közösségfejlesztő játékoknak örültek, ahol a gyerekek feltöltődhettek a délelőtt folyamán és más környezetben ismerkedhettek meg egymással. A délelőtt gyorsan, de tartalmasan, élményekkel teli telt. Ebéd után elköszöntünk vendéglátóinktól.

Látogatás a sárospataki Rákóczi-várban

2018. november 13-án ellátogattunk a sárospataki Rákóczi-várba. Ez az építmény Magyarország egyik leghíresebb vára, hazánk legnagyszerűbb késő reneszánsz műemlékei közé tartozik, egyben az ország legjelentősebb Rákóczi kultuszhelye.  A hangulatos folyóparti Várkertből lépünk a belső vár udvarára. Rövid várakozás után vezetőnket követve ismerkedtünk meg a vár történetével. A fiúknak legjobban a lőrések tetszettek és az ágyúöntő műhely. A lányok csodálkozva, kíváncsian nézték a régi bútorokat, a ruhákat. A kiállításon korhű bútorokon, ruhákon kívül olyan érdekességeket is találunk, mint a fejedelem gyerekkori ábécés könyve, rodostói trónusának másolata, vagy a saját kezével faragott gyertyatartók. A külső várfalra is ki lehet menni, ahonnan fantasztikus a kilátás a Bodrog partjára és a várépületre. Elképzelték, hogy milyen lehetett régen a várban élni. Ma is sok új ismerettel gyarapodtunk, sok élményben volt részünk. A fárasztó nap után elindultunk haza, Felsőzsolcára.

Makkoshotyka

2018. november 12-én lehetőségünk nyílt egy újabb csodálatos élmény megszerzésére. Ötven tanulónkkal autóbuszra szálltunk, hogy ellátogassunk Makkoshotykára, a természeti és történelmi értékekben egyaránt bővelkedő kis faluba. Rendezett utcakép, szépen rendben tartott házak, virágos kertek látványa tárult elénk. Megérkeztünk úti célunkhoz a Meczner kastélyhoz. A kastély bejáratánál már vártak ránk. Kedves fogadtatás után megnéztük a Nagy György Vadászati Trófeagyűjteményt. Csodálattal néztük és hallgattuk a gyűjtemény történetét. Megnéztünk egy kisfilmet is, ami bemutatta a különleges növény- és állatvilágot valamint a trófeagyűjtemény létrejöttét. A kiállítás megtekintése után gyönyörködtünk a kastély meseszép parkjában. Újabb élményekkel gazdagodtunk.

Látogatás a Borsodi Tájházban

  1. november 23-án a Felsőzsolcai Szent István Katolikus Általános Iskola diákjaival ellátogattunk az Edelényben található Borsodi Tájházba, mely a valaha három családnak otthont adó portákat foglalja magában (Szathmáry-Horkay-ház, Szűcs-Kiss-Szarka-ház, Vadászy-ház). A lakóépületek és a fennmaradt gazdasági épületek a Bódva menti népi építészet szinte érintetlenül megmaradt reprezentánsai. Gyűjtőkörébe a néprajz tárgyi és szellemi anyagán kívül az ipar- és agrártörténet, a művelődéstörténet és a helyismeret tartozik.

Tanulóink betekintést nyerhettek egy kisnemesi család tisztaszobájába, megismerhettek különböző nevezetes embereket Edelényből és a Bódva völgyéből. Különös érdeklődéssel tekintettek a kiállított régi rádiókra és nem utolsó sorban a kialakított műhelyekre, mint cipész-, kádár-, kerékgyártó- és kovácsműhely.

A tájházhoz tartozik a szomszédságában lévő államalapítás kori Borsodi Földvár is, melyen 1987 és 1999 között régészeti feltárás folyt. A kiállítás helyt adott a Borsodi Földvár ásatása során előkerült leletanyag egy részének is, melyet a kiállítás megtekintése után mi is felkerestünk a gyerekekkel.

Szent Erzsébet Katolikus Iskola bemutatása

Iskolánk bemutatásához szorosan kapcsolódik névadónk Szent Erzsébet életének megismertetése. Városunk szentjének lelkisége meghatározó iskolánk egész szellemiségében. Ahhoz, hogy jobban megismerhessék a tanulók az Ő életét igyekeztünk minél több módot megragadni. Ehhez kiváló helyszínt nyújtott a Szent Erzsébet Ház. Utunk ide vezette, ahol egy zászlókiállítást tekintettünk meg. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy sok ismerettel rendelkeznek már a zsolcaiak is iskolánk védőszentjével kapcsolatosan. A tanulók nagyon érdeklődőek és aktívak voltak a kiállításon. Az előadás folytatásaként a Sárospatakon tevékenykedő Szent Erzsébet Nővérek mutatkoztak be Zsuzsanna nővér tolmácsolásában. A rendet boldog Mária Lujza alapította, Szent Erzsébet példáján. Mind a két nő kiemelkedett az Isten iránti szeretetben, jámborságban, és a szegények iránti áldozatvállalásban. Az irgalmasság cselekedeteit teljes odaadással gyakorolták, életük során minden nap Isten és szükségben szenvedő embertársaik álltak a figyelmük központjában. Nagylelkű, szeretetteljes magatartásuk mindenki előtt ismert volt. Számunkra, lelki leányaik számára mindketten követendő példaként állnak a kihívásokban és az Evangélium szerinti életben: „Mert aki életét meg akarja menteni, elveszíti. Aki meg elveszíti értem az életét, az megmenti.” (Lk 9,24)

Internet biztonság- Online zaklatás

Foglalkozásunk elején néhány mondatban felidéztem miről volt szó ebben a témakörben és még miről fogok előadást tartani.

 

Az online zaklatás (cyberbulling)fogalmának megismerésével kezdtem a mai ppt-met. Miután tisztáztuk a fogalmat és megbeszéltük, hogy esetleg már volt-e része a gyerekeknek ilyesmibe, a következő fejezetben a cyberbulling típusait mutattam be. Több gyermek arcán megjelent a döbbenet. Ebből következtettem arra, hogy megleptem a társaság tagjait, hogy az általuk ismert fogalmak egy része is ide tartozik.

Ezt követte a zaklatás hatásai és következményei. Fontos fogalmakat soroltam fel, amit a gyerekek még ki is egészítettek.

Az ilyen zaklatást mindenképpen jelezni kell egy felnőttnek. Itt kapott szerepet, hogy kihez vagy kikhez fordulhatnak segítségért. Megemlítettem a személyes megkeresés mellett az internetes segítségkérés formáit illetve a telefonos alkalmazásokat. Ezek a lehetőségek segítik az ilyen zaklatók felkutatását és törvény elő állítását. Külön felhívtam a figyelmet., hogy ha ők csinálnak: vagy tréfából vagy szánt szándékkal hasonló dolgokat, akkor eljárás indulhat ellenük.

Az utolsó blokkban hasznos linkeket és olvasnivalókat ajánlottam a témával kapcsolatban. Bízom benne, hogy a diákok megértették a téma lényegét és még tudatosabban használják az internet nyújtotta lehetőségeket.

Személyes találkozó 3- Sárospatakon 2. nap

A reggeli után ismét az iskolában találkozott a két intézmény tanulócsoportja. Ügyeltünk arra, hogy a napi eseményeket fokozatosan, kellő ráhangolódással, az ismerkedés elmélyítésével kezdjük el. A közös játék jó hangulatban kezdődött és célja volt, hogy a gyerekek nem csak a játék folyamán, hanem program alatt végig figyeljenek egymásra, legyenek tekintettel a társaikra, figyeljenek arra, hogy mindenki elégedett legyen a nap folyamán. A közös játékos mozgás után a zsolcai intézmény bemutatását hallgatták végig, illetve az iskola és a város kapcsolatát. Azokat a közös kapcsolódási pontokat ismerhették meg, amelyben összefonódik az iskola és a város élete. Bemutatták azokat az eseményeket, ünnepségeket, amelyben a gyermekek aktívan részt vesznek és közösen ünnepelnek, szórakoznak a város lakosságával, a családjaikkal. A bemutató után ismét a mozgás, a játék, a közös szabadidő eltöltése kapott hangsúlyt, ahol a gyerekek feltöltődhettek a délelőtt folyamán és más környezetben ismerkedhettek meg egymással. Ezután szívesen és jólesően fogyasztották el a tízórait, amiután az internet biztonságos használatáról láttak, hallottak előadást. Az interaktív foglalkozás alatt meséltek személyes élményeikről, tapasztalataikról a közösségi portálok veszélyeiről.

Ismét jót játszottunk az előadás után, hiszen arra törekedtünk, hogy változatos legyen a napjuk, ne unják magukat és lehetőségük legyen a gyerekeknek a személyes ismerkedésre, beszélgetésre is. A közösségépítőjátékok változatos tárháza alkalmas ezekre a foglalkozásokra, hiszen bőven válogathatunk és alkalmazhatunk játékokat a különböző korosztályok gyermekeinek. A mozgást, a játékot az ebéd követte, ahol felhívtuk a figyelmüket az egészséges táplálkozásra is, hiszen a délutáni programot ezzel folytattuk: az egészséges életmód fontosságával. Itt bővebben hallhatták és láthatták a mozgás, az étkezés összefüggését és jó tanácsokat kaptak a napi életben való alkalmazására. Ezek után szintén lehetőséget adtunk a gyerekeknek a közös beszélgetésre, illetve a pedagógusok tapasztalatcseréjére. A kötetlen játékok és beszélgetések alkalmat adtak a gyerekek véleménycseréjére, a napi események átbeszélésére, értékelésére. Bízunk abban, hogy ez a kapcsolat lehetőséget ad arra is, hogy a gyerekek az értelmesen, hasznosan eltöltött idő alatt kialakítanak egy olyan kapcsolatot, egy olyan csoportot, akiknek tagjai a későbbiekben is szívesen fordulnak egymáshoz, illetve ha találkoznak valahol, jó ismerősként üdvözlik majd egymást.

Az egészséges életmód fontossága – Rekreáció I.

Gyermekeink sokat hallhatják a ma divatos kifejezést, a rekreációt. Úgy gondoltam, hogy érdemes ennek fogalmával, tartalmával foglalkozni. Legtöbben tudták is, hogy a szabadidő hasznos eltöltéséhez van köze, de valójában azt, hogy ez komplex jelentéstartalommal bír, nem voltak tisztában. PPT segítségével szemléltettem a jelentését, mi jelent a jól-lét, a jól-érzés, a jó közérzet. Interaktív módszerrel dolgoztuk fel, hogy mi szolgálja a minőségi élet megteremtését, miközben felüdülést, felfrissülést és szórakozást is jelenthet. Kiemelten foglalkoztunk a rekreáció céljával, az ember egészségének megőrzésével, hogy mi szükséges az optimális fizikai, lelki és szellemi teljesítőképesség állandósításához. Csokorba szedtük a szellemi és fizikai rekreációt. Sok egyszerű példán keresztül, ami számukra is elérhető, példát hoztunk, amivel a gyermekek is hozzájutnak a minőségi élet megteremtéséhez, így a jó közérzethez, a felfrissüléshez. Közös játékos mozgáson keresztül érzékeltettem, hogy párban, társakkal együtt még vidámabban eltölthetik a szabadon felhasználható idejüket.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support