Délutáni foglalkozások – utolsó mérföldkő

A foglalkozásoknak az volt a közvetlen célja, hogy tartalmas, játékos, változatos legyen. Arra törekedtem, hogy a gyerekek játékos módon sajátíthassák el, hogyan kell ügyelniük az egészségükre, miért szükséges a testük ápolása, a helyes táplálkozás, a megfelelő mozgás. A gyerekek ismeretet szerezzenek a helyes táplálkozásról, étrendről és annak fontosságáról. Akarati tulajdonságok fejlesztése. Gondolkodás fejlesztése ok-okozati összefüggések feltárásával. Ok-okozati összefüggések felfedezése az egészség-betegséggel kapcsolatban, illetve a helyes táplálkozás-egészség kapcsolatában. Mit tehetünk egészségünk megőrzése érdekében? Élmények felidézése beszélgetések kapcsán. Verbális kommunikáció fejlesztése az elhangzott mesék feldolgozásán keresztül: szókincsbővítés. Helyes egészség magatartás kialakítása. A szülőket is megpróbáltam bevonni egy rövid előadás keretében, hogyan érdemes nevelni gyermekeiket, hogy az egészségtudatuk egyre jobban kialakuljon.

A táplálkozással kapcsolatban a következőket tudatosítottam a gyerekekben:

Sok zöldséget, gyümölcsöt kell fogyasztani. A kenyérfélék közül a magas rosttartalmú, teljes kiőrlésű lisztből készült fajtákat kell választani. A húsfélék közül előnyben kell részesíteni a halat és a baromfit. Kerülni kell a zsíros ételeket, állati zsiradékok helyett, növényi olajokat, margarint kell használni. A tejtermékek közül is a zsírszegényeket érdemes választani. Az ételeket nem szabad erősen sózni, fűszerezni, cukorral édesíteni. Kevés édességet szabad fogyasztani. Az étrend összeállításakor érdemes tanulmányozni az élelmiszerek legfontosabb jellemzőit tartalmazó tápanyag- és kalóriatáblázatokat, az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett adatokat. A folyadékveszteség pótlására csapvizet, vagy ásványvizet, hozzáadott cukrot nem tartalmazó rostos gyümölcsleveket fogyasszunk. Kerüljük a cukrozott, erősen szénsavas üdítőitalokat. Az alkoholfogyasztás gyermekek számára kifejezetten tilos. Naponta 4-5 alkalommal együnk, egyszerre csak keveset. Ezzel biztosíthatjuk, hogy vércukorszintünk többé-kevésbé egyenletes legyen, és üres gyomrunk korgása miatt sem alakuljon ki erős éhségérzetünk. Étkezzünk változatosan mind az összetevők, mind pedig az ízek tekintetében.

Ezen témák feldolgozásához gyakran mozgásos/vetélkedős játékokat használtam. Például sorversenyek logikai játékokkal vegyítve. Nem csak fizikai, hanem elméleti feladatokat is meg kellett oldani párhuzamosan.

Tájékozódási futás alkalmával minden állomáson egészséges életmódra nevelő kérdéseket kaptak a gyerekek.

Közös kiselőadásokat tartottunk, melyek önálló vagy csoportos kutatómunka alapján jöttek létre.

Igyekeztem rengeteg szabadidős sporttal megismertetni a gyerekeket. Voltak köztük labdás játékok (külön hangsúlyt helyezve a röplabdával kapcsolatos játékokra, de folytattuk tovább a szertorna világának felfedezését is.

Nagyon hasznosak voltak a foglalkozások, különösen a hátrányos helyzetű gyereknek, akik számára lehetőséget biztosított a szabadidejük hasznos eltöltésére és a mozgásszegény életmód hátrányainak felszámolására, illetve akiknek a szülei nem törekednek a tudatos egészségnevelésre, ezért a pedagógusoknak kell átvenni ezt a szülői szerepet is. Az alkalmak során megtapasztalhatták a közös munka örömét. Eközben fejlődtek a kulcskompetenciák, a készségek és a képességek mind fizikálisan, mind szociálisan.

 

 

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support