A téli sportok – nyelvi foglalkozás

2019 decemberében a nyelvi foglalkozások témája a tél volt. Az ünnepek témájának feldogozása mellett a projekt tartalmának megflelően kiegészítettük a témát a téli sportokkal – az egészséges életmód jegyében. A téli olimpiák sportágait rögzítettük először idegen nyelven. A tanulók kártyákat kaptak, amelyen a sportágak nevei szerepeltek az egyik oldalon, a másik oldalon pedig a sportágak képei. Memóriajátékkal szilárdítottuk meg az ismereteket. Ezután a tanulók előzetes felkészüláés alapján internetről mutatták be azokat a helyeket, ahol téli olimpiákat rendeztek: pl. Calgary.  Gyönyörű tájakat, városokat ismerhettek meg a gyerekek. A következő foglalkozásokon a téli sporttevékenységek mondatba foglalása, az igék ragozása volt az ismeretanyag. A nagyobbak rövid képleírást is szerkesztettek a témából, a kisebb évfolyamokon a helyes mondatalkotás volt a cél. Minden tanuló feladatként kapta azt a minimumot, hogy saját téli sporttevékenységéről is tudjon egy-két egyszerű mondatot mondani.

Nyelvi verseny

A nyelvtanítás utolsó hetében a tanulók tudásának ellenőrzése úgy történt meg, hogy egy nyelvi versenyt szerveztünk, több fordulóban. Minden csoportban egy írásbeli feladatsort kellett megoldani első fordulóként. Az írásbeli feladatok elsősorban komplex nyelvi feladatokat tartalmaztak, amelyek a nyelvi kommunikációt mérik: lyukas szövegek, párbeszédek kiegészítése, szómagyarázatok. A másdik forduló szóbeli volt. Ezen először egy bevezető beszélgetésben kellett minden résztvevőnek néhány mondatban bemutatkozni, családi körülményeiről beszélni. Utána minden csoportban vetélkedő-szerűen szerveztük a foglalkozást. Aki a leghamarabb tudott válaszolni a kérdésre, az kapta a pontot. Így kicsit játékosan folyt a verseny. A végén minden csoportban a legtöbb pontot elérő tanuló kapta az oklevelet, de mindenki kapott egy “tanúsítványt”, amely a sikeres nyelvtanulásáról adott bizonyítványt. A cél az volt, hogy minden tanuló sikerélményként élje meg a nyelvtanulást.

2019.07.04. közös tábor befejezése

Az utolsó délelőttön egy röplabda-rangadót terveztünk a kemping területén. 4 csapatot alakítottak a gyerekek, vegyesen: ezt kitételként döntöttük el azzal a céllal, hogy a mezőkövesdi és az adácsi gyerekek közös csoportokban játsszanak. A többiek szurkoltak a pálya szélén. Két fordulóból állt a rangadó. A két forduló győztes csapata játszott egymással, és a győztes csapat jégkrém-díjban részesült. A nagy kánikulában még egy utolsó nagy fürdés is belefért ebéd előtt a programba. Sajnos véget ért a 4 napos, élményekkel teli tábor. Ebéd után összepakoltunk, és leültünk egy értékelő beszélgetésre. Elmondhatta mindenki, mi volt számára a legnagyobb élméy a 4 nap alatt. Megoszlottak a vélemények , de egyben mindenki egyetértett: a Tisza-tó kedvenc hely lett az üdülés szempontjából, mindenki jól érezte magát. Azzal búcsúztunk el, hogy hamarosan találkozik a két iskola, ha nem is táborban, de személyes találkozón

.

Nyelvi foglalkozás: Lakóhelyünk

A téma feldolgozása projektmódszerrel történt. Mindenki gyűjtőmunkát végzett, amelynek során falunk, a környék és a Mátra nevezetességei kellett összegyűjteni. A tanulókkal a nyelvi foglalkozásokon minden alkalommal megbeszéltük a gyűjtött anyagot, azok idegen nyelvi elnevezését is rögzítettük. A magasabb szinten lévő csoportokban németül is meg kellett fogalmazni a nevezetességekről néhány mondatot, a kisebbeknek elég volt csak az elnevezéseket németül megkeresni, leírni. A foglalkozásokon elkészítettük a bemutatókat: Képekkel, rajzokkal illusztrált bemutató plakát. Minden csoportban 4 fő dolgozott együtt vegyes csoportokban, és a kész produktumot közösen mutatták be a csoportnak. A végén összefoglaló szókincstárat készítettünk, és kiírtuk Adács és Gyöngyös nevezetességei német nyelven. Egy-egy rövid bemutatót elküldtünk a német partneriskolának is. Adács címere minden plakáton szerepelt.

Táblajátékok a tantárgyfejlesztés

A matematika tantárgy fejlesztésének egyik fő célja a logikai képeség fejlesztése. A táblajátékok alkalmazása zért nagyon hasznos. A tantárgyfejlesztés folalkozásai nagyszerű alkalmat kínáltak a játékok alkalmazására. Először az egyszerűbbek kerültek alkalmazásra, mint a malomjáték változatai. A több foglalkozáson alkalmazott logikai játékok minden csoportban alkalmazhatók voltak, nem kötött korosztályhoz a játék. A  Mancala, a Reverse, a Halma, a Kínai sakk voltak a legnépszerűbbek a gyerekek között. Iskolánk a programot megvásárolta egy pár évvel ezelőtt, és akkor alkalmunk volt több ilyen jellegű táblajátékot is vásárolni. Ezek a tantárgyfejlesztő foglalkozások motiválták a gyerekeket arra, hogy ezeket a játékokat máskor is szívesen a kezükbe vegyék, hiszen az iskolában a matematika órán is lehetőségük lenne játszani, csak nem akarták eddig.  Mivel itt mindenki játszott, a foglalkozáson nem érezte senki, hogy ki van zárva a jobb tanulók “köréből”.

Testvériskolai “utótalálkozó”

2019 nyarán  a projekt célcsoportja a Fertő-tónál töltött el egy pár napot közözen a német partneriskola diákjaival.  Elsősorban a mozgás, a kerékpározás volt a fő program minden nap. Bejártuk a Fertő-tó minden szakaszát kerékpárral, sőt Ausztiába is átkerekeztünk, Rust városába. Innen hajóval utaztunk vissza a tavon. Megnéztük a Fertődi Eszterházy kastélyt is, és eltöltöttünk egy napot a hegykői strandon is. Nagyon jó volt találkozni a német gyerekekkel újra, hiszen barátságok születtek az elmúlt év alatt, többen e-mailben tartották a kapcsolatot. Fertőbozon,  Gloriett-panzióban szálltunk meg. Tanulmányi és kuturális rendezvény gyanánt iktattuk be a programba, hogy megtekintjük a Gloriett kilátót, amely egy történelmi építmény. A történetét előre megnézték a tanulók, és kiderült, hogy katonai megfigyelőnek épült eredetileg. A túra hegyen keresztül vezetett az építményhez. a gyerekek fantáziáját nagyon megragadta a gyönyörű hely.

Tantárgyfejlesztés – verseny

A gyerekeknek régi ígéret volt, hogy versenyt szervezünk egy matematikai képeséget fejlesztő játékból. Erre a Sodoku- játékot választottuk. Nagyon sok foglalkozást kezdtünk ezzel a játékkal, ezért választottuk ezt.

A Sodocu – verseny menete: Egy foglalkozáson közkívánatra minden csoportban megszerveztük a Sodocu-versenyt.  Ez a logikai fejlesztő játék nagyon népszerű a gyerekek között. A csoportokban időre kellett azonos rejtvényeket megoldani. Az első 3 helyezett – a leggyorsabbak –  a csoportból továbbjutott a döntőbe. Ezt egy másik délután, külön időpontban rendeztük meg. Zsűrizni az iskola DÖK képviselői közül hívtunk meg tanulókat, illetve a matematika szakos felsős tanár volt a zsűri elnöke. A “Sodocu-király” 20 perc alatt oldotta meg a döntőben a rejtvényt, nagyon nagy tapsot és oklevelet kapott ezért a szép teljesítményéért. A többi, döntőbe bekerült versenyzők is oklevélben részesültek.

Délutáni foglalkozások – utolsó mérföldkő

A foglalkozásoknak az volt a közvetlen célja, hogy tartalmas, játékos, változatos legyen. Arra törekedtem, hogy a gyerekek játékos módon sajátíthassák el, hogyan kell ügyelniük az egészségükre, miért szükséges a testük ápolása, a helyes táplálkozás, a megfelelő mozgás. A gyerekek ismeretet szerezzenek a helyes táplálkozásról, étrendről és annak fontosságáról. Akarati tulajdonságok fejlesztése. Gondolkodás fejlesztése ok-okozati összefüggések feltárásával. Ok-okozati összefüggések felfedezése az egészség-betegséggel kapcsolatban, illetve a helyes táplálkozás-egészség kapcsolatában. Mit tehetünk egészségünk megőrzése érdekében? Élmények felidézése beszélgetések kapcsán. Verbális kommunikáció fejlesztése az elhangzott mesék feldolgozásán keresztül: szókincsbővítés. Helyes egészség magatartás kialakítása. A szülőket is megpróbáltam bevonni egy rövid előadás keretében, hogyan érdemes nevelni gyermekeiket, hogy az egészségtudatuk egyre jobban kialakuljon.

A táplálkozással kapcsolatban a következőket tudatosítottam a gyerekekben:

Sok zöldséget, gyümölcsöt kell fogyasztani. A kenyérfélék közül a magas rosttartalmú, teljes kiőrlésű lisztből készült fajtákat kell választani. A húsfélék közül előnyben kell részesíteni a halat és a baromfit. Kerülni kell a zsíros ételeket, állati zsiradékok helyett, növényi olajokat, margarint kell használni. A tejtermékek közül is a zsírszegényeket érdemes választani. Az ételeket nem szabad erősen sózni, fűszerezni, cukorral édesíteni. Kevés édességet szabad fogyasztani. Az étrend összeállításakor érdemes tanulmányozni az élelmiszerek legfontosabb jellemzőit tartalmazó tápanyag- és kalóriatáblázatokat, az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett adatokat. A folyadékveszteség pótlására csapvizet, vagy ásványvizet, hozzáadott cukrot nem tartalmazó rostos gyümölcsleveket fogyasszunk. Kerüljük a cukrozott, erősen szénsavas üdítőitalokat. Az alkoholfogyasztás gyermekek számára kifejezetten tilos. Naponta 4-5 alkalommal együnk, egyszerre csak keveset. Ezzel biztosíthatjuk, hogy vércukorszintünk többé-kevésbé egyenletes legyen, és üres gyomrunk korgása miatt sem alakuljon ki erős éhségérzetünk. Étkezzünk változatosan mind az összetevők, mind pedig az ízek tekintetében.

Ezen témák feldolgozásához gyakran mozgásos/vetélkedős játékokat használtam. Például sorversenyek logikai játékokkal vegyítve. Nem csak fizikai, hanem elméleti feladatokat is meg kellett oldani párhuzamosan.

Tájékozódási futás alkalmával minden állomáson egészséges életmódra nevelő kérdéseket kaptak a gyerekek.

Közös kiselőadásokat tartottunk, melyek önálló vagy csoportos kutatómunka alapján jöttek létre.

Igyekeztem rengeteg szabadidős sporttal megismertetni a gyerekeket. Voltak köztük labdás játékok (külön hangsúlyt helyezve a röplabdával kapcsolatos játékokra, de folytattuk tovább a szertorna világának felfedezését is.

Nagyon hasznosak voltak a foglalkozások, különösen a hátrányos helyzetű gyereknek, akik számára lehetőséget biztosított a szabadidejük hasznos eltöltésére és a mozgásszegény életmód hátrányainak felszámolására, illetve akiknek a szülei nem törekednek a tudatos egészségnevelésre, ezért a pedagógusoknak kell átvenni ezt a szülői szerepet is. Az alkalmak során megtapasztalhatták a közös munka örömét. Eközben fejlődtek a kulcskompetenciák, a készségek és a képességek mind fizikálisan, mind szociálisan.

 

 

 

Nyelvtanítás – az utolsó témák feldolgozása

A nyelvtanítás utolsó hónapjaiban a témákat az osztályszinteknek megfelelő tankönyvek segítségével, illetve internetes anyagok felhasználásával dolgoztuk ki. Projektszerűen, csoportokban folyt az ismeretanyag feldolgozása. Pl. a téli ünnepkörben az advent idején német és magyar karácsonyi szokások, ételek, sportok kerültek fel a projekt végén létrejött plakátra. Az öltözködéshez gyűjtőmunkát végeztek a gyerekek. A nyelvi szint legalacsonyabb fokán a szókincsfejlesztés (szógyűjtés) volt, amellyel mondatok alkotása  volt lehetséges. a tanuláshoz felhasználtunk képes folyóiratokat, kártyákat. A nyelvi szint magasabb fokán már divatbutikot hoztak létre a gyerekek, amelyekben vásárlási szituáció folyt.  De a többi témakörben is hasonló módon történt a tanulási folyamat: differenciáltan, projektszerűen.

Minden szinten lehetőségük volt a gyerekeknek írott szöveget alkotni. elsősorban e-mailen írtak a német testvériskola tanulóinak egyénenként. ki egyszerű, egy mondatos kérdést, ki hosszabb szöveget küldött el. Mindenki küldött karácsonyi és újévi jókívánságokat is.

 

Eredmény: A projekten résztvevő tanulók közül mindenki tudása gyarapodott német nyelvből. A kisebbek, a kezdő szinten lévők képesek egyszerű, minden nap használt kifejezések alkalmazására, mint pl. köszönés, bemutatkozás, boltban áru kérése, kifizetése, az öltözködés néhány darabjának megnevezése, az alapvető élelmiszerek megnevezése, stb. A magasabb nyelvi szinten lévő tanulók összefüggő mondatalkotásra is képesek, és megértenek rövidebb idegen nyelvű szövegeket. Külön értéke a foglalkozásoknak, hogy felvették a kommunikatív kapcsolatot a német gyerekekkel. A nyáron készülnek egy találkozóra is.

Nyelvtanítás – utolsó mérföldkő célja és témakörei

A célok elsősorban az eddig tanultk alkalmazását tartalmazzák:

  • A pályázat ideje alatt megtartott nyelvi foglalkozásokon tanultak alkalmazása különböző témakörökben
  • Az alkalmazás területei: értő olvasás, hallás utáni szövegértés, írásbeliség (rövid szövegek fogalmazása), szituációk (beszéd)

 

A foglalkozások témakörei:

 

  • Lakóhelyünk és környéke: Gyöngyös, Mátra, Eger
  • Az évszakok; természeti, környezeti sajátosságok (növények, állatok a környezetünkben)
  • A helyes öltözködés szabályai a különböző környezetben, alkalmakkor, időjárásnak megfelelően
  • Nemzeti ünnepeink (október 23.)
  • A december ünnepei: Mikulás, Advent, Karácsony
  • A téli sportok, a mozgás fontossága – lehetőségek

A fenti témaköröket azért iktattuk be, mert alkalmasak a pályázatban megfoglmazott témák céljainak megvlósítására. A környezetünk védelme, az egészséges életmód, a partneriskola megismerése fontos programelemek a pályázatban. A nemzeti ünnepeink témakör is belefér ebbe, hiszen a magyar ünnepeket idegen nyelven is tudni kell. Erről a partneriskola tanulóival is beszélgettek tanulóink.

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support